Sposoby na walkę z migreną

9 maja 2016, PSYCHOLOGIA & STYL ŻYCIA Anna Serwatkiewicz
Sposoby na walkę z migreną

Migrena jest przewlekłą chorobą powodującą uciążliwe bóle głowy. To jedna z najczęściej występujących chorób układu nerwowego. Zazwyczaj atakuje jedną stronę głowy, wywołując silny, uporczywy, pulsujący ból głowy, trwający od kilku godzin do kilku dni. Szacuje się, że z migreną boryka się z nią około 20% populacji. Pomimo wielu badań i obserwacji nadal nie ustalono jaka jest jej pierwotna przyczyna. Wiele wskazuje na to, że u jej podłoża mogą leżeć uwarunkowania genetyczne.



2

Jak przetrwać atak migreny?

Osobom cierpiącym na migrenę z aurą zaleca się zastosowanie środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty (ibuprofen, paracetamol, kwas acetylosalicylowy), gdy tylko pojawią się pierwsze symptomy związane z migreną. Wczesne przyjęcie leku może złagodzić atak lub, jeśli jest on lekki, całkowicie go zatrzymać. Należy jednak pamiętać o nieprzekraczaniu maksymalnej dawki leku określonej w ulotce. W przypadku silniejszych dolegliwości, takich jak wymioty, światłowstręt, mdłości tabletki przeciwbólowe mogą okazać się niewystarczającą pomocą. Należy wówczas skontaktować się z lekarzem, który pomoże dobrać skuteczne leczenie i zapewne zapisze silniejsze preparaty, dostępne na receptę.

W trakcie ataku migreny zaleca się ograniczenie dostępu światła. Warto położyć się w ciemnym pomieszczeniu lub przysłonić zasłony, położyć się w wygodnym miejscu i spróbować przeczekać atak lub zasnąć. Sen pomoże złagodzić ból. Wpłynie również na działanie przyjętych środków przeciwbólowych, które w jego trakcie mogą przynieść ulgę.

Pomocą w zwalczaniu bólu może okazać się ciepły lub zimny okład na czoło, a także gorący, rozluźniający prysznic. Pomagają także masaże rozluźniające okolice karku i skroni. W celu zapobiegania migrenie warto też zadbać o suplementację magnezu oraz zaopatrzyć domową szafkę w napary z kwiatów lipy, korzenia chryzantemy lub melisę, które spożywane regularnie mogą zmniejszyć częstość występowania ataków i ich nasilenie.

Ataki migreny można również ograniczyć przez wdrożenie prawidłowych nawyków żywieniowych. Nieregularność posiłków może przyczynić się do spadków poziomu glukozy we krwi, co w efekcie może przyczynić się do wystąpienia migreny. Ważne jest zatem spożywanie 4-5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu(nie rzadziej niż co 4 godziny) oraz unikanie picia napojów zawierających kofeinę na czczo oraz w dłuższych przerwach między posiłkami. Kofeina pierwotnie daje uczucie zwiększonych zapasów energii, jednak może powodować spadek stężenia glukozy we krwi (hipoglikemia). Warto też pamiętać o spożywaniu śniadań, gdyż po nocnej wielogodzinnej przerwie w posiłkach organizmowi niezbędna jest energia do całodziennego funkcjonowania.

Dostarczone w posiłkach produkty powinny zawierać sporo węglowodanów złożonych. Uwalnianie z nich energii następuje stopniowo, dzięki czemu organizm dłużej może korzystać z jej zapasów. Warto w związku z tym zastąpić kanapki z białego chleba pieczywem pełnoziarnistym lub razowym, włączyć w posiłki dużo owoców i warzyw zamiast słodyczy, zawierających cukry proste.

Ponadto pewne produkty żywieniowe uważa się za sprzyjające występowaniu lub pogłębianiu bólu migrenowego. Jednymi z nich są produkty bogate w tyraninę. Występuje ona w przejrzałych owocach (banany, awokado), dłużej przechowywanych produktach zawierających wątróbkę drobiową lub wołową, solonych i wędzonych rybach, serach (cheddar, emmentaler, camembert, brie, blue, mozzarella, parmezan, provolone, romano, roquefort, stilton, gruyère).

Warto również zadbać o zwiększenie ilości błonnika w diecie oraz ograniczenie tłuszczów zwierzęcych na korzyść tłuszczu pochodzenia roślinnego.

Z najnowszych doniesień naukowych wynika, iż u osób cierpiących na migrenę przewlekłą (objawy utrzymują się około 15 dni w miesiącu), pomocna w walce z chorobą może okazać się botulina (tzw. jad kiełbasiany lub toksyna botulinowa – „botoks”), stosowana powszechnie w zabiegach spłycających zmarszczki. Przypuszcza się, że poza dotychczas znanym zastosowaniem, toksyna botulinowa wpływa również na przewodnictwo nerwowe, zmniejszając przepływ impulsów, które mogą wywoływać migrenę. Zastrzyk wykonywany jest przez neurologa w obrębie potylicy lub skroni.