Jak radzić sobie ze stresem?

2 czerwca 2016, PSYCHOLOGIA & STYL ŻYCIA Katarzyna Myszkorowska
Jak radzić sobie ze stresem?

Stres jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Czasami bywa motywujący i pozytywnie nastraja do działania, przeważnie jednak utrudnia codzienne funkcjonowanie, a gdy utrzymuje się zbyt długo, może prowadzić do chorób. Dlatego też należy nauczyć się radzić sobie ze stresem. Poniżej znajdziesz kilka propozycji, które pomogą ci pozbyć się niechcianych reakcji, a także pozwolą odpocząć i zrelaksować się.



2

Wysiłek fizyczny

Ćwiczenia fizyczne doskonale redukują poziom stresu. Człowiek zmęczony psychicznie bardzo dobrze odpoczywa podczas prostych, powtarzalnych i niewymagających myślenia ćwiczeniach, które męczą jego mięśnie, ale dają odpocząć głowie. W ten sposób wraz z potem wylewa wiele frustracji i zapomina o stresie. Po intensywnym wysiłku człowiek nie ma ani siły, ani chęci, żeby rozmyślać o swoich problemach, więc jest wolny od trosk i szczęśliwy.

Podczas ćwiczeń z workiem treningowym, można dodatkowo wyrzucić z siebie złość i agresję napędzające koło złego samopoczucia. Wiąże się to z faktem, że tłumione emocje poszukują ujścia, a brak możliwości ich wyzwolenia wywołuje rozdrażnienie. To z kolei prowadzi do podniesienia poziomu stresu, który spadnie dopiero wtedy, gdy człowiek pozbędzie się zalegających i niechcianych uczuć.

Napinanie i rozluźnianie mięśni

Ten sposób radzenia sobie ze stresem przydaje się szczególnie wtedy, gdy nie masz dużo czasu lub jesteś w miejscu publicznym, w którym nie możesz sobie pozwolić na różne specyficzne działania. W tej technice wystarczy, że napniesz mięśnie – możesz zacisnąć pięści, napiąć mięśnie pośladków – przez chwilę utrzymasz ten stan, a następnie rozluźnisz. W ten sposób pobudzisz organizm, a po twoim ciele rozejdzie się przyjemne ciepło. Poczujesz się komfortowo i bezpiecznie, a przy okazji nie będziesz rozleniwiony czy zesztywniały.

Techniki relaksacyjne

Istnieje wiele technik relaksacyjnych, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Duża część z nich wiąże się z różnego typu wizualizacjami. Mogą one dotyczyć wyobrażania sobie siebie w jakimś bezpiecznym miejscu, zastanawiania się nad własnymi uczuciami i myślami. W ten sposób niejako oszukuje się mózg, który przekazuje do organizmu informację o tym, że jest spokojnie i można się odprężyć. Wizualizacje mogą również dotyczyć przenoszenia się w różne miejsca kojarzące się z odpoczynkiem, np. nad morze. Wtedy wyobrażasz sobie żaglówkę na horyzoncie, szum fal, próbujesz stworzyć wrażenie, że czujesz promienie słoneczne i wsuwasz stopy w ciepły piasek. W ten sposób angażujesz różne zmysły, dzięki czemu wizja wydaje się bardziej rzeczywista, a organizm faktycznie odpoczywa. Ważne w wizualizacjach jest to, że wprowadzają ciało w stan relaksu, jednocześnie zajmując umysł i nie dając czasu na myślenie o stresujących rzeczach.

Inne techniki są związane ze wspomnianym już napinaniem i rozluźnianiem mięśni, jak np. technika relaksacyjna Jacobsona. Polega ona na tym, że w sposób kontrolowany napina się i rozluźnia mięśnie różnych części ciała, co prowadzi do fizycznego odprężenia, a w konsekwencji również równowagi psychicznej. Poza tym Jacobson stwierdził, że świadome regulowanie napięcia mięśni pozwala na zapanowanie nad nimi w sytuacjach stresowych.

Refleksja

Czasami warto na chwilę usiąść i zastanowić się, czy to, czym się przejmujesz i wokół czego cały czas skupiasz myśli, to rzeczy, na które masz wpływ. Jeśli tak, to zacznij działać! Stagnacja w niczym ci nie pomoże, a jedynie sprawi, że będziesz mieć więcej czasu na zamartwianie się. Jeśli jednak nie masz na nie żadnego wpływu, to twoje nerwy absolutnie niczego nie zmienią, poza tym, że utrudnią ci życie i funkcjonowanie.

Odpoczynek

Bardzo ważne jest, żeby regularnie odpoczywać, nie należy jednak mylić tego z lenistwem. Prawdziwy odpoczynek jest wtedy, kiedy człowiek się relaksuje, a cały organizm ma możliwość regeneracji. Niektórzy odpoczywają, czytając książkę, inni robiąc sobie gorącą kąpiel, a jeszcze inni biegając. Ważne, żeby to była chwila wolna od wszelkich zmartwień, poświęcona tylko i wyłącznie czemuś, co sprawia przyjemność i pozwala odbudować fizyczne i psychiczne rezerwy. Może się to wydawać bardzo proste, jednak wiele osób nie potrafi całkowicie odpuścić i przestać myśleć o pracy, obowiązkach, zadaniach do wykonania.

Warto wiedzieć, że dzięki regularnemu i prawidłowemu odpoczynkowi stres nie przekracza poziomu, w którym staje się niebezpieczny i może doprowadzić do różnego rodzaju chorób (np. choroby wieńcowej lub wrzodów). Jeśli więc nie potrafisz się zrelaksować, to dla własnego dobra musisz się tego nauczyć.

Stres wiąże się z psychicznym i fizycznym wyczerpaniem organizmu, dlatego staraj się regularnie regenerować swój organizm tym sposobem, który najbardziej ci odpowiada. Pamiętaj jednak, że bardzo ważne jest zachowanie równowagi, wobec czego jeśli pracujesz fizycznie, to nie zamęczaj się dodatkowymi ćwiczeniami – lepiej zrelaksuj się na leżaku. Z kolei pracownikom umysłowym nie poleca się czytania, ponieważ jest to jeden z głównych elementów ich pracy. Szybciej pozbędą się stresu, biegając lub wykonując ćwiczenia.