Zalety pływania, czyli dlaczego warto wybrać się na basen

13 lipca 2016, PSYCHOLOGIA & STYL ŻYCIA Anna Serwatkiewicz
Zalety pływania, czyli dlaczego warto wybrać się na basen

Pływanie wprawia w ruch wszystkie grupy mięśni i przynosi efekty profilaktyczne,  rehabilitacyjnie, jak również świetnie wpływa na modelowanie sylwetki, równomierny wzrost mięśni i znakomicie poprawia kondycję.  Dodatkowo, nie obciążając stawów i kręgosłupa, a zwiększając wydolność organizmu jest sportem zalecanym osobom w każdym wieku. Warto wiec poznać jego zalety.



2

Zalety pływania

Regularne uprawianie pływania, jak każda aktywność fizyczna, zwiększa wydolność organizmu, podnosi poziom endorfin i wpływa na pozytywny nastrój. Ponadto sprzyja równomiernemu rozwojowi tkanki mięśniowej, gdyż angażuje wszystkie grupy mięśni. Jednocześnie ruchy wykonywane w wodzie zdają się łatwiejsze, a odciążone ciało jest notorycznie masowane. Masaż ten wpływa kojąco na centralne ośrodki nerwowe. Dlatego po wyjściu z wody odczuwamy przyjemne rozluźnienie. Ponadto pod wpływem temperatury wody zazwyczaj niższej niż temperatura ciała, organizm zahartowuje się, co wpływa na podniesienie poziomu odporności. Wzmocnieniu ulegają także naczynia krwionośne i zakończenia nerwowe w skórze, co z kolei pozytywnie wpływa na przemiany związane z metabolizmem i wzmacnia układ nerwowy. Wzrasta także wydolność płuc. Mięśnie oddechowe stają się mocniejsze i wzrasta pojemność życiowa płuc.

Pływanie na odchudzanie

Pływanie to intensywny wysiłek dla organizmu. Godzina spędzona w wodzie na uprawianie tej aktywności powoduje spalanie znacznie większej ilości kalorii niż niejeden wysiłek na lądzie trwający tyle samo czasu. Oczywiście ilość zużytej energii zależy od intensywności aktywności, czasu, przebytego dystansu, techniki, temperatury wody, a nawet wagi ciała. Średnia wartość wydatkowanej energii w czasie godziny pływania to ok. 460-500kcal. Ponadto intensywny wysiłek wpływa także na przyspieszenie metabolizmu i sprzyja wysmukleniu sylwetki i zarysowaniu mięśni, dzięki czemu organizm wygląda korzystniej.

Pływanie a kręgosłup

Aktywność w wodzie wpływa pozytywnie na układ kostno-szkieletowy, a także mięśnie organizmu. Zbawiennie wpływa też na stawy.  Pływanie pozwala zwiększyć zakres ruchu w ich obrębie, przy czym ryzyko kontuzji dzięki charakterowi wodnego środowiska jest minimalne. Wodne środowisko sprzyja również koordynacji ruchowej i rozluźnieniu zbyt napiętych mięśni w obrębie całego ciała. Wzmocnieniu ulegają mięśnie grzbietu, które podtrzymują konstrukcję całego kręgosłupa. Aktywność w wodzie wpływa również pozytywnie na korygowanie wad postawy.

Odmładzanie przez pływanie

Osoby regularnie uprawiające pływanie mają znacznie mniej tkanki tłuszczowej i dużo lepiej rozwiniętą tkankę mięśniową. Ponadto badania wykazują, że osoby te cieszą się ciałami biologicznie o wiele lat młodszymi od osób, które metrykalnie są w tym samym wieku, a nie podejmują aktywności fizycznej. Także ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, sprawność serca i centralnego układu nerwowego jest u tych osób porównywalna z poziomem tych parametrów u osób znacznie młodszych.

Aktywność w wodzie nie tylko dla potrafiących pływać

Sport w wodzie to nie tylko pływanie. Wielu osób nie potrafi pływać lub nigdy nie próbowało opanować tej sztuki. Nie jest to jednak problem. W wodzie można uprawiać także inne sporty, które pomogą podnieść odporność, zwiększyć napięcie skóry, pozbyć się skórki pomarańczowej, wzmocnić mięśnie czy poprawić samopoczucie. Należą do nich m. in. spinning w wodzie czy aerobic.

Spinning w wodzie stanowi odmianę ćwiczeń na rowerkach stacjonarnych wykonywanych często przy muzyce w zmiennym tempie. Pozwala zwiększyć wydolność organizmu, spalić niepotrzebne kalorie, pozbyć się cellulitu i wzmocnić mięśnie nie tylko nóg, ale także innych partii ciała. Dzięki ćwiczeniom wykonywanym w wodzie ryzyko kontuzji spowodowanej sportem jest mniejsze.

Inną formą aktywności jest bardzo popularny aqua aerobic. Ta forma aktywności umożliwia wykonanie ćwiczeń, które nie byłyby często wykonalne w normalnych warunkach. Woda zapewnia odciążenie układu szkieletowego, stawów, więzadeł i ścięgien. Opór wody pełni z kolei formę obciążenia. Ćwiczenia tego typu wykonywane są w rytm muzyki. Często wykorzystuje się w nich elementy kick-boxingu, pilatesu, treningów interwałowych. Do ćwiczeń używa się różnego rodzaju pianek, pasów wypornościowych, deseczek, obciążników na nadgarstki i kostki. Aktywność tego rodzaju poleca się szczególnie osobą z otyłością, problemami kostno-szkieletowymi, osteoporozą i artretyzmem.