Rower - aktywność dla każdego

29 września 2016, PSYCHOLOGIA & STYL ŻYCIA Anna Serwatkiewicz
Rower - aktywność dla każdego

Jazda na rowerze nie wymaga wielkich umiejętności ani świetnej kondycji. Może być uprawiana na łonie natury, ale także w warunkach domowych z użyciem rowerka stacjonarnego. Jest aktywnością dla każdego, niezależnie od wieku i wagi. Może natomiast pomóc w budowaniu wytrzymałości, świetnie dotlenia organizm, wzmacnia odporność, przy czym nie obciąża stawów. Wręcz przeciwnie – często zalecana jest jako sposób rehabilitacji po urazach lub u osób nie mogących wykonywać innej formy aktywności. Pozwala także łatwo dostosować wysiłek do naszych możliwości i zwiększać go stopniowo wraz z wzrostem naszej wytrzymałości. Godzina aktywności na rowerze pozwala spalić ok. 500kcal, dlatego zaleca się ją osobom dbającym o piękną sylwetkę.



2

Rower na poprawę kondycji i świetną sylwetkę

Jazda na rowerze wpływa na wzrost naszej wydolności. Przyczynia się do wzrostu pułapu tlenowego czyli zdolności przyswajania tlenu, która maleje wraz ze starzeniem się organizmu i brakiem aktywności. Trening na rowerze wzmaga wydolność płuc, pracę serca i poprawia przepływ krwi w organizmie, co ma istotne znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia i miażdżycy. Obniża także tętno spoczynkowe. Lepsze dotlenienie i usprawnienie krwioobiegu sprzyja dobremu samopoczuciu i budowaniu kondycji przez co czujemy się młodsi, sprawniejsi i pełni energii. Stajemy się także bardziej odporni na zmęczenie, co sprzyja także odporności na sytuacje stresowe.

Wzmożony wysiłek fizyczny pozwala także na pozbycie się zbędnych kilogramów. Jazda na rowerze spala około 500 kcal w ciągu godziny aktywności, dlatego zaleca się ją osobom chcącym zyskać smukłą sylwetkę.

Jazda na rowerze sprzyja także mięśniom nóg i pomaga utrzymać sprawność kończyn. Rozwijają się mięśnie szczególnie mięsień trójgłowy łydki, a także czworogłowy uda. W wyniku aktywności obserwuje się także zanik skórki pomarańczowej i wygładzenie powierzchni skóry u osób dotkniętych problemem cellulitu.

Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze warto się jednak upewnić się, że jest ona wskazana dla naszego organizmu. Istnieje niewiele przeciwskazań dla uprawiania tego sportu, jednak niekiedy wady postawy, dolegliwości kręgosłupa lub kontuzje ograniczaj,  przynajmniej czasowo, możliwość tej formy aktywności.

Dwa kółka na polepszenie nastroju

Dzięki aktywności i wysiłkowi fizycznemu nie tylko zmniejszamy ryzyko zachorowania na wiele schorzeń, ale także poprawimy samopoczucie. W wyniku aktywności fizycznej w organizmie uwalniane są endorfiny - hormony szczęścia, które wpływają na doskonały nastrój. Działają zatem antydepresyjnie. Ponadto aktywność na świeżym powietrzu sprzyja kontaktowi ze słońcem, co przyczynia się do powstawania witaminy D, która również chroni organizm przed symptomami przemęczenia i obniżeniem nastroju.

Odkrywanie okolicy i rodzinna frajda

Rower to także wspaniały środek komunikacji, dzięki któremu można zwiedzić ciekawe miejsca w najbliższej okolicy. Planując trasy rowerowe warto zapoznać się z miejscowymi atrakcjami i odwiedzić je w czasie przejażdżki. Rower pozwala też chłonąć atmosferę miejsca całym ciałem, wszystkimi zmysłami. Nie skorzystamy z nich w taki sam sposób podróżując samochodem czy autobusem.. Przez szybę większych pojazdów nie poczujemy zapachu lasu czy przyjemnego powiewu wiatru w upalny dzień. Aktywność na rowerze jest także formą aktywności, którą można uprawiać w grupie. Wspólny wysiłek sprzyja budowaniu pozytywnych relacji. Grupowa aktywność tego typu może być także formą wypoczynku i relaksu oraz wspólnego  spędzenia wolnego czasu dla całej rodziny, którą warto połączyć z piknikiem na łące lub wizytą w pobliskim parku.

Bezpieczeństwo na drodze

Jazda na rowerze nie wymaga potężnych nakładów finansowych. Należy jednak zadbać o to, by sprawdzić sprawność hamulców, zakupić oświetlenie, jeśli nie występuje w podstawowym wyposażeniu posiadanego przez nas roweru, a także sezonowo oddać rower do przeglądu. Dla bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników dróg i ścieżek rowerowych warto także zakupić kask i ochraniacze na ręce  nogi, czy odświeżyć sobie zasady poruszania się po drodze zawarte w kodeksie ruchu drogowego.