Sposoby na jesienną depresję

31 października 2016, PSYCHOLOGIA & STYL ŻYCIA Natalia Galus
Sposoby na jesienną depresję

Wraz ze zmieniającym się sezonem bardzo często zmienia się również nasz nastrój. Nagle przestają nas cieszyć rzeczy, które wcześniej powodowały uśmiech, wszystko staje się bezbarwne i bezwartościowe. Niestety tylko nieliczni zdają sobie sprawę, jakie zagrożenie niesie za sobą tego rodzaju nastrój utrzymujący się przez dłuższy czas. Nazywana przez specjalistów sezonową chorobą afektywną jesienna chandra jest przejawem depresji.



2

 

Jak poradzić sobie ze złym nastrojem, uczuciem przemęczenia, poczuciem wypalenia i obniżeniem sprawności intelektualnej pomimo krótszych, pochmurnych i deszczowych dni? Przedstawiamy kilka sprawdzonych i efektywnych pomysłów na pokonanie jesiennej depresji.

 

Zmień dietę. To, co jemy ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. W Polsce popularny jest mit o potrzebie jedzenia tłustych potraw na zimę. To jednak prowadzi do ospałości i niebezpiecznych skoków wagi. Wprowadź do swojego jadłospisu racjonalne posiłki, unikaj produktów o niskiej wartości odżywczej, dzięki temu pozbędziesz się zbędnych kilogramów i uregulujesz swój metabolizm. Spożywaj potrawy bogate w warzywa i owoce, ryby, witaminy, mikro i makroelementy, a także sole mineralne, a znajdziesz siłę do działania. Pij dużo wody, by odpowiednio nawodnić swój organizm i utrzymać opcjonalną wartość płynów w organizmie. Jako przekąskę polecamy bakalie i orzechy, które usprawnią Twoją pamięć i przyśpieszą proces zapamiętywania. Czego chcieć więcej?

 

Słuchaj wesołej muzyki.  Dlaczego, kiedy masz zły nastrój bombardujesz swój umysł przygnębiającymi kawałkami? Spróbuj zmienić punkt widzenia i spojrzeć na cały proces z drugiej strony. Stwórz playlistę na ciemne dni, niech zawiera same radosne utwory, motywujące do działania, przepełnione szczęściem. Odrzuć w trudny czas negatywne treści przez które rozpacz i smutek osiągają jeszcze większy poziom. Tańcz i śpiewaj!

 

Planuj.  Planowanie nie powinno wzbudzać w nas frustracji, a motywować do działania. Jeśli przed Tobą leży ogromna kartka zapisana od góry do dołu zadaniami na dziś to najwyższy czas zabrać się za ich wykonywanie. Nie poddawaj się na samym początku, na pewno uda Ci się dokonać wszystkiego, co dla siebie zaplanowałeś, pod warunkiem, że odpowiednio to rozplanowałeś.

Możesz to zrobić, nie wypieraj się złym nastrojem, czy niesprzyjającą pogodą, pokonaj słabości!

 

Fototerapia. Nie od dziś wiadomo, że promienie słoneczne sprzyjają dobremu samopoczuciu i zwiększa naszą chęć działania. Bardzo popularna w krajach skandynawskich jest fototerapia. Ludzie naturalnie potrzebują światła, by prawidłowo się rozwijać i wykonywać podstawowe funkcje życiowe. Jeśli znacząco odczuwasz brak światła warto poddać się fototerapii. To naświetlanie odbywające się podczas seansów. Dzięki niemu do organizmu docierają bodźce słoneczne charakterem zbliżone do tych, które docierają latem.

 

Zmień okulary.  Niejednokrotnie wyolbrzymiamy zaistniałą sytuacje, dodając jej większej dramaturgii. Spójrz na świat przez różowe okulary, pogódź się z przeciwnościami i porażkami, znajdź wewnętrzną harmonię ducha. Nie wszystko, co Cię spotyka ma ciemne zabarwienie, możesz wypracować sobie sposób, w jaki będziesz odbierał i przyjmował informacje z zewnątrz.

 

Nigdy się nie poddawaj. Żelazną zasadą jest brak opcji przyjmowania porażki. Jeśli nie udało Ci się przejść góry, cofnij się, nabierz odpowiedniej prędkości, dasz radę!

   

Nie musisz być superbohaterem, czy być w posiadaniu nadprzyrodzonych mocy, by przeciwstawić się jesiennej depresji. Znajdź na nią swój własny, unikatowy sposób - zaskocz ją pomysłowością. Regularnie ćwicz, uśmiechaj się, zwróć uwagę na to, ile szczęścia spotyka Cię każdego dnia.