Zazdrość - jak sobie z nią poradzić?

22 listopada 2016, PSYCHOLOGIA & STYL ŻYCIA Natalia Galus
Zazdrość - jak sobie z nią poradzić?

Lęk należy do podstawy każdej z negatywnych emocji człowieka. Sytuacja, w której czegoś się obawiamy powoduje w nas dreszcze, zgrzytanie zębami i wiele innych różnorodnych konsekwencji. Kiedy coś, co kochamy, na czym szczególnie nam zależy jest zagrożone zaczynamy odczuwać zazdrość. Z początku uważana za przejaw uczuć do drugiej osoby, w późniejszym etapie tłumaczona głęboką wrażliwością, a nawet trudną przeszłością. Zatem jeśli jesteś zazdrosny o kogoś, bądź o coś oznacza to tyle samo, że bardzo boisz się o istnienie waszej relacji w nawet niedalekiej przyszłości. Jednak zdrowa zazdrość popycha nas w kierunku samodoskonalenia się i pokazywania z jak najlepszej strony w danej sytuacji.



2

Jak poradzić sobie z zazdrością, która okazała się być na tyle przebiegła, że zaczęła nami manipulować? Jest na nią sposób, każdy może się jej przeciwstawić, tylko jak?
To bardzo długotrwały proces, jeśli jednak zaczniemy od rozważań na temat swojego życia i winy w zaistniałej sytuacji dojdziemy do źródła niezwykle kłopotliwego problemu. Jak rozplanować sobie cały plan pracy nad sobą i swoimi negatywnymi emocjami?

1. Rozważ swoje zachowanie, opisz dokładnie, co czujesz i czego oczekujesz od tej drugiej osoby.
Pamiętaj, że również ważna, jak rozmowa z drugim człowiekiem i jego zrozumienie pozostaje zrozumienie siebie i w swoich głębokich uczuć.

2. Zastanów się, czego się boisz, przed czym próbujesz chronić waszą relację w tak nieudolny sposób. Spójrz wokół, co wydaje się być dla Ciebie największym zagrożeniem?
Często to, co wskazują napotkane osoby pozostaje niegroźne, a największy problem czeka niezauważony za rogiem.

3. Stań oko w oko z problemem, schowaj dumę do kieszeni i przyznaj się przed samym sobą o największych i najmniejszych porażkach swojego życia. Każdy z nas, przeżywa wzloty i upadki, prawdziwą sztuką jest podnieść się z kolan i iść twardo przez kolejny. Zwycięzcy często przegrywają, jednak nigdy się nie poddają.

4. Opracuj plan działania, w którym to każdego dnia ograniczysz źródło zazdrości i uzależnienia. Jeśli takie sytuacje w Twoim związku mają częste miejsce , odpocznij. Przeanalizuj każdą kłótnie i zastanów się, w jaki sposób można byłoby zagwarantować drugiej osobie pewność swojego zaangażowania i wierności.

5. Zapytaj siebie, co najgorszego może się stać, jeśli Twój scenariusz się ziści? Zastanów się, czy to naprawdę ma tak ogromne znaczenie. Mamy niezwykle ciekawy dar - wyolbrzymianie negatywnych i niewygodnych prawd oraz dorysowywanie sobie do tego ideologii.

6. Wytłumacz sobie całą sytuację, zgromadź dowody potwierdzające niesłuszność Twojej tezy.
Jeśli nie istnieją dowody przypuszczające nie masz prawa oskarżyć kogoś o oszustwo.  

7. Ty sam bądź lojalny wobec drugiej osoby i postępuj tak, by to wam żyło się lepiej. Czas pomyśleć nie tylko o sobie. Stwórz dla drugiej połówki wymarzone mieszkanie i cieszcie się bezgranicznym szczęściem.

8. Skup się na tym, co robisz źle, nie szukaj błędów w innych, jeśli nie zniwelowałeś ich u siebie. W większości przypadków, mężczyźni poszukują winy w swoich wybranka, wybielając swoją postać i zapominając o wszystkich sprawionym kobietom przykrościom.

9. Znajdź swoją harmonię, zachowaj wysokie poczucie wartości oraz świadomości, bycia ważnym. Nie musisz być dla wszystkich ważny, istotne by być odważnym dla swojej drugiej połówki.  


Nie bez powodu, porzucanie uczucia zazdrością nie należy do najprostszych czynności. Jednak sama w sobie jest niebezpieczna, niszczy wiele niezwykle ważnych dla nas relacji, musimy nauczyć się ją opanowywać, by nie przynosiła ona strat i stała się niezauważalna.