Zdrowe i smaczne zamienniki białego cukru

2 grudnia 2016, ZDROWIE & ODŻYWIANIE Katarzyna Barczak
Zdrowe i smaczne zamienniki białego cukru

W ostatnich latach znacząco wzrosła świadomość społeczeństwa odnośnie szkodliwego oddziaływania białego cukru na ludzki organizm. Ten wciąż najpopularniejszy i najtańszy środek słodzący możemy znaleźć w bardzo wielu produktach spożywczych – nie tylko w słodyczach, płatkach śniadaniowych czy gazowanych napojach, ale również w pieczywie, keczupie, gotowych sosach, przyprawach oraz jogurtach. Biały cukier czyha na nas w zdecydowanej większości pokarmów, które na co dzień spożywamy, co potęguje tylko jego negatywne działanie. Po spożyciu pokarmu zawierającego w składzie biały cukier dochodzi do gwałtownego skoku poziomu glukozy we krwi, po czym równie szybko następuje jego spadek. Jest to mechanizm niezwykle szkodliwy dla żołądka oraz trzustki. W efekcie bardzo szybko na powrót stajemy się głodni, co prowadzi do przejadania się przy niejednokrotnie pełnym żołądku. To z kolei w prosty sposób prowadzi do powstawania nadwagi czy nawet otyłości, a także chorób takich jak cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze. Ponadto cukier przyczynia się do wypłukiwania z organizmu wapnia, który odpowiada za utrzymanie zdrowych i silnych kości oraz zębów. Co więcej, nadmierne spożycie cukru powoduje powstawanie próchnicy, a także znacząco zwiększa częstotliwość występowania infekcji drożdżakowych i opryszczki. Oczywiście każdy z nas jest w stanie w mniejszym bądź większym stopniu wyeliminować cukier – zwany niekiedy "białą śmiercią" - z codziennego jadłospisu. Co jednak możemy zrobić, jeżeli mamy ochotę na domowe ciasto bądź po prostu chcemy dodać trochę słodyczy aromatycznej herbacie, którą umilamy sobie wieczór? Okazuje się, że na rynku istnieje całkiem sporo naturalnych alternatyw dla tradycyjnego cukru buraczanego. Z pewnością każdy miłośnik zdrowego stylu życia znajdzie wśród nich słodzik perfekcyjnie odpowiadający jego potrzebom.



2

 

Stewia - roślina o niespotykanych właściwościach

Stewia nazywana jest często najsłodszą rośliną świata. Zawarte w jej liściach glikozydy stewiolowe są około 300 razy słodsze aniżeli rafinowany biały cukier. Liście stewii wykorzystywane są zazwyczaj w formie sproszkowanej bądź suszonej, choć mogą być z powodzeniem spożywane na świeżo. Bardziej doświadczeni ogrodnicy mogą spróbować swoich sił w uprawie stewii na własny, domowy użytek, ponieważ dość dobrze znosi ona nasz umiarkowany klimat i w miesiącach letnich może być wysadzana do gruntu. Niespotykanymi właściwościami glikozydów stewiolowych powinni zainteresować się przede wszystkim diabetycy oraz osoby pragnące zrzucić zbędne kilogramy czy też utrzymać smukłą sylwetkę. Stewia odznacza się bardzo niskim indeksem glikemicznym, co oznacza, iż nie podnosi ona poziomu glukozy we krwi. Ponadto nie przyczynia się do powstawania próchnicy i jest niemal zupełnie pozbawiona kalorii. Na rynku możemy znaleźć stewię zarówno w formie drobno zmielonego proszku, jak również pod postacią tabletek, które świetnie sprawdzą się do słodzenia kawy bądź herbaty. Z kolei stewia w formie syropu będzie doskonałym dodatkiem do wypieków. Roślina ta zawiera wiele cennych minerałów, jak magnez, potas, wapń, żelazo, chrom, selen czy cynk, a ponadto jest bogatym źródłem witamin z grupy B oraz witaminy C. Warto wybierać w szczególności te produkty słodzące na bazie stewii, które posiadają delikatnie zieloną bądź brązową barwę. Słodziki te, w odróżnieniu od ich odpowiedników w kolorze białym, nie zostały podczas procesu produkcyjnego pozbawione cennych substancji odżywczych oraz witamin.

 

Ksylitol – naturalna słodycz brzozy

Znany także jako cukier brzozowy, ksylitol zyskał w ostatnich latach sporą rzeszę zwolenników. Pod względem budowy chemicznej wykazuje on co prawda spore podobieństwo do zwykłego białego cukru, ale w przeciwieństwie do niego wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości. Ksylitol poprawia wchłanialność wapnia z pożywienia, dzięki czemu przyczynia się do wzmocnienia kości oraz zębów, a oprócz tego zapobiega osteoporozie. Ponadto wspomaga utrzymanie prawidłowej mikroflory w jelitach, dzięki czemu kompleksowo wspiera naturalne mechanizmy odpornościowe całego organizmu. Dodatkowo ksylitol odznacza się właściwościami bakteriobójczymi, dzięki czemu pomaga zapobiegać wszelkiego rodzaju infekcjom. W porównaniu z białym cukrem buraczanym jego brzozowy odpowiednik zawiera aż o 40% mniej kalorii oraz – podobnie jak stewia – nie wywołuje nagłego wyrzutu glukozy do krwiobiegu. Ksylitol doskonale znosi wysokie temperatury, dlatego doskonale nadaje się do słodzenia gorących napojów oraz do domowych wypieków. Wprowadzając ksylitol do codziennej diety, należy jednak stosować szczególną ostrożność, ponieważ może on znacząco przyśpieszyć perystaltykę jelit, a nawet wywoływać biegunki.

 

Miód – panaceum na wszelkie dolegliwości

Pod względem kaloryczności miód przewyższa nieznacznie biały cukier, jednak posiada on wiele atutów, które czynią go zdecydowanie zdrowszym wyborem. Przede wszystkim, naturalny miód pszczeli to bogate źródło cennych minerałów, wśród których wymienić należy: wapń, magnez, żelazo, potas, jod oraz fosfor. W jego składzie znajdziemy także sporo witaminy C oraz witamin z grupy B. Miód niezwykle efektywnie wzmacnia odporność organizmu na wszelkiego rodzaju infekcje, oraz zalecany jest do przyjmowania w trakcie przeziębienia bądź grypy, gdyż wspomaga walkę z chorobą oraz przyśpiesza wyzdrowienie. Różne rodzaje miodu odznaczają się rozmaitymi właściwościami prozdrowotnymi, np. miód gryczany rekomendowany jest w przypadku nadciśnienia oraz schorzeń układu krążenia, zaś miód spadziowy pomocny jest przy częstych infekcjach dróg oddechowych. Niestety, indeks glikemiczny miodu jest zaledwie nieznacznie niższy niż w przypadku białego cukru, co oznacza, że osoby będące na diecie powinny spożywać miód sporadycznie i w umiarkowanych ilościach. Ponadto miód traci większość swoich pozytywnych właściwości w wysokich temperaturach, dlatego nie jest polecany do słodzenia gorących napojów czy też domowych ciast. Wybierając miód pod kątem dosładzania potraw, zwróćmy szczególną uwagę na to, aby wybrany przez nas produkt był w 100% pochodzenia naturalnego, gdyż niestety często w sklepach natknąć się można na sztuczne, syntetycznie wyprodukowane miody, które w żaden sposób nie oddziałują pozytywnie na nasze zdrowie.

 

Syrop klonowy - kanadyjski sposób na słodkie potrawy

Ten wywodzący się z Kanady słodki syrop wytwarzany jest z soku pobieranego z pnia klonu. Najczęściej stosowany jest on jako dodatek w formie słodkiej polewy do naleśników, gofrów oraz innych słodkości, a także do słodzenia różnego rodzaju napojów. Dzięki wysokiej zawartości niacyny, syrop klonowy przyczynia się do obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi. Działa on także przeciwnowotworowo oraz wzmacnia odporność. Niestety, syrop klonowy zawiera w składzie sporo sacharozy, która jest również głównym chemicznym budulcem buraczanego cukru. Z tego powodu ten kanadyjski słodzik nie sprawdzi się jako zamiennik cukru u osób chorych na cukrzycę oraz będących na diecie odchudzającej, ponieważ po jego spożyciu znacznie zwiększa się poziom glukozy we krwi.

 

Syrop z agawy -  kaktusowa słodycz

Słodzik ten produkowany jest przede wszystkim na terenie Meksyku, gdzie powszechnie występują kaktusy z rodzaju Agave tequilana oraz Agave salmiana, będące naturalnym źródłem słodkiego syropu. Pod względem budowy chemicznej syrop z agawy zawiera głównie fruktozę, która jest uwalniania do krwiobiegu dużo wolniej niż występująca w białym cukrze sacharoza. Poza niższym indeksem glikemicznym, na korzyść syropu z agawy przemawia także znacznie mniejsza kaloryczność. Ponadto jest on ceniony ze względu na dużą zawartość błonnika, co z pewnością docenią osoby pragnące usprawnić perystaltykę jelit oraz zrzucić nadmiarowe kilogramy.

 

Erytrol - innowacyjny słodzik na bazie glukozy

Erytrol, znany także jako erytrytol, pozyskiwany jest w wyniku procesu fermentacji cukru glukozy przez odpowiednio wyselekcjonowane szczepy drożdży. Odznacza się on śladową kalorycznością, a dodatkowo w przeciwieństwie do innych zamienników cukru nie posiada nawet najmniejszego posmaku. Erytrol to słodzik o zerowym indeksie glikemicznym, dzięki czemu rekomendowany jest do stosowania przez diabetyków. Ponadto jest on całkowicie niemetabolizowany – enzymy trawienne nie wywierają na niego żadnego wpływu, w efekcie czego erytrol nie powoduje uporczywych biegunek czy też wzdęć. Słodzik ten występuje w formie drobnego, białego proszku, dzięki czemu może być wygodnie stosowany do słodzenia każdego rodzaju potraw. Podobnie jak stewia, erytrol nie narusza prawidłowej równowagi bakteryjnej jamy ustnej oraz nie przyczynia się do powstawania próchnicy.

 

Natura oferuje nam wiele zdrowych oraz smacznych słodzików, którymi możemy z powodzeniem zastąpić rafinowany biały cukier w codziennym jadłospisie. Wybierzmy zatem produkt, który najbardziej odpowiada naszym osobistym preferencjom, aby móc cieszyć się słodkim smakiem ulubionych potraw bez odczuwania nieprzyjemnych dolegliwości zdrowotnych. Jednocześnie możemy w ten sposób bez trudu zrzucić zbędne kilogramy i cieszyć się wymarzoną, smukłą sylwetką przez długi czas.