Źródła witaminy C

5 grudnia 2016, ZDROWIE & ODŻYWIANIE Anna Serwatkiewicz
Źródła witaminy C

Witamina C, znana także jako kwas askorbinowy (łac. acidum ascorbicum) to związek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Posiada właściwości przeciwutleniające. Dobrze rozpuszcza się w wodzie. Ze względu na to, że ludzki organizm nie jest jej w stanie samodzielnie wytworzyć musi być dostarczana wraz z pożywieniem.



2

Właściwości witaminy C

Kwas askorbinowy odgrywa istotną rolę w organizmie człowieka, biorąc udział w newralgicznych przemianach. Bierze udział w przemianach tyrozyny, syntezie steroidow nadnerczowych, pozwala zachować prawidłowy potencjał oksydacyjny w komórkach, pełni istotną rolę w syntezie włókien kolagenowych, usuwaniu wolnych rodników, regeneracji błon śluzowych i tkanki łącznej. Ma dobroczynny wpływ na układ nerwowy i krwionośny. Wspomaga regulację ciśnienia krwi i optymalizację poziomu glukozy. Najnowsze badania wykazują, że prawdopodobnie nie chroni ona przed infekcjami, jednak pozwala zredukować okres choroby. Dzięki właściwością antyoksydacyjnym i zwalczaniu wolnych rodników witamina C wspomaga organizm w zapobieganiu chorobom nowotworowym oraz uszkodzeniom mózgu i może być pomocna w zapobieganiu, a także leczeniu takich chorób neurologicznych jak: choroba Alzheimera, schizofrenia, stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona. Cały czas prowadzone są badania nad wpływem kwasu askorbinowego w leczeniu i zapobieganiu chorób nowotworowych oraz układu krwionośnego.

Nadmiar kwasu askorbinowego jest wydalany wraz z moczem, dlatego ciężko go przedawkować. Jednak nadmiernie spożywana witamina C może przysporzyć kłopotów osobom z kamicą nerkową, hemochromatozą, talasemią, niedokrwistością syderoblastyczną,

Niedobór witaminy C może skutkować wieloma objawami ogólnoustrojowymi i jednostkami chorobowymi, m.in. szkorbutem, uszkodzeniem naczyń krwionośnych, samoistnymi krwawieniami, nieprawidłowym gojeniem i odnawianiem się ran, nadczynnością tarczycy, obniżeniem wydolności, depresją, osłabienie, obrzękami kończyn i bólami mięśni. Ostatecznie może prowadzić także do śmierci.

Źródła kwasu askorbinowego

Z pewnością każdy z nas wie, że witamina C występuje w owocach cytrusowych. Jako pierwsze naturalne jej źródło każdy z nas wymieni z pewnością cytrynę. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że w pomarańczach znajdują się znacznie większe jej ilości.

Absolutnym ewenementem pod względem ilości zawartości tej witaminy jest owoc aceroli, czyli tzw. wiśni z Barbados. Jeden owoc może zawierać nawet taką jej ilość jak kilogram cytryn!

Innym ważnym źródłem witaminy C jest owoc kiwi. Jeden owoc zawiera dawkę witaminy C niezbędna dla dorosłej osoby. Przy wybieraniu kiwi na sklepowych półkach warto zabrać do domu owoce lekko twarde, słodko-kwaśne, gdyż to w nich znajdziemy najwięcej dobroczynnych składników.

Inną bogatą w substancje odżywcze i witaminy rośliną jest młody jęczmień. Można go zakupić w sklepach zielarskich w formie sproszkowanej i dodawać do sałatek, koktajli i jogurtów lub pić w połączeniu z wodą. Pozwala na zapewnienie dziennej dawki witaminy C, ale także wpływa korzystnie na oczyszczanie organizmu z toksyn, usprawnia procesy trawienne, wspomaga odporność, dobroczynnie wpływa na procesy krwiotwórcze, dzięki czemu jego korzystne działanie odbija się na poprawie wyników morfologii krwi, w szczególności poziomie hemoglobiny.

Wiele roślin bogatych w witaminę C można również uprawiać we własnym ogrodzie lub ich przetwory umieścić na półkach własnej spiżarni. Należy do nich m. in. czarna porzeczka, zawierająca nie tylko kwas askorbinowy, ale także witaminę P ułatwiającą jego przyswajanie. Bogatym źródłem witaminy C są również owoce dzikiej róży. Zawierają one 30 razy więcej kwasu askorbinowego niż cytrusy, dlatego warto pokusić się oprzyrządzenie z nich domowych konfitur. Dobrym źródłem witaminy C jest też żurawina. Można ja spożywać w postaci surowej, jako dodatek do mięs i sosów do sałatek, a także pić w formie naparów i herbat. W każdym przypadku jej właściwości są równie dobroczynne dla zdrowia.

Warto także zadbać o to, by w naszej kuchni nie brakowało papryki. Zawiera ona czterokrotnie więcej kwasu askorbinowego niż cytrusy. Ponadto zawarte w niej substancje fitoaktywne przyczyniają się do wzrostu odporności. Bogatym źródłem witaminy C są także ziemniaki, truskawki, brukselka, szpinak i natka pietruszki.

W okresie zimowym, kiedy trudno o świeże warzywa i owoce warto pokusić się o wprowadzenie do kuchni bogatych w witaminę C kiszonek, jak kapusta czy kiszone ogórki.