Domowe sposoby na jesienno-zimowe przeziębienie

10 stycznia 2017, ZDROWIE & ODŻYWIANIE Anna Serwatkiewicz
Domowe sposoby na jesienno-zimowe przeziębienie

Okres jesienno-zimowy sprzyja infekcjom i gorszemu samopoczuciu. Ze względu na mniejszą niż w miesiącach letnich ilość słońca większość ludzi odczuwa zmęczenie, przygnębienie, ospałość i niechęć do aktywności fizycznej.  W takich warunkach odporność organizmu może ulec osłabieniu, a stąd już tylko krok do infekcji.



2

 

Lepiej zapobiegać niż leczyć – sport i dieta w przeciwdziałaniu przeziębieniu

Pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych na zewnątrz oraz poczuciu jesiennej melancholii warto zadbać o stymulowanie organizmu oraz wspomaganie go w pobudzaniu odporności. Sprzyja temu hartowanie organizmu w chłodniejszych warunkach. Pomimo mroźnej aury warto zdecydować się na chociażby krótki spacer, wybrać się na sanki z dziećmi czy wysiąść jeden przystanek wcześniej z autobusu w drodze do pracy czy na uczelnię i pokonać tę odległość piechotą. Również aktywność fizyczna praktykowana regularnie i kontynuowana jesienią i zimą (siłownia, bieganie, gimnastyka w domu) sprzyja dobrej kondycji organizmu i tym samym wspomaga układ immunologiczny w chłodnych porach roku. Osoby uprawiające sport rzadziej zapadają na infekcje. Zespół dr Davida Niemana z Uniwersytetu w Północnej Karolinie przeprowadził badanie na 1000 uczestników do 85 roku życia i potwierdził, że częstotliwość infekcji miała istotny związek z ilością ruchu oraz postrzeganiem przez jednostkę własnej formy fizycznej. U osób aktywnych, oceniających swoją formę jako dobrą, ryzyko przeziębienia spadało prawie o 50%. W związku z tym, pomimo jesiennego zniechęcenia i zimowych chłodów, warto kontynuować lub rozpocząć aktywność fizyczną w pozornie niesprzyjającym okresie. Wpłynie ona korzystnie nie tylko na odporność, piękniejszą sylwetkę, ale także na lepsze samopoczucie.

Okres jesienno-zimowy to również czas, gdy w mniejszym stopniu dostępne są świeże owoce i warzywa, które doskonale wpływają na utrzymywanie zdrowia w okresie wiosenno-letnim. Warto zatem pokusić się o suplementację diety preparatami zawierającymi kompleks witamin i minerałów niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Można w tym czasie wspomóc organizm także większą ilością kwasów omega-3, zdrowych tłuszczy roślinnych (olej lniany, oliwa z oliwek, tran) oraz odpowiedzialnych za odporność pierwiastków tj. selenu, żelaza, cynku, witaminy B. Znaleźć je można m. in. w rybach, orzechach, nasionach (słonecznik, dynia), kiełkach, roślinach strączkowych. Niezbędne są też wspomagające układ odpornościowy witamina A i C. Spore ich ilości można znaleźć  w kolorowych owocach i warzywach (marchew, papryka, suszone morele). Warto też spożywać więcej obficie występujących i bogatych w witaminę C owoców cytrusowych, jabłek i suszonych bakalii. W diecie należy również zadbać o to, by posiłki były urozmaicone i najlepiej ciepłe. Szczególnie istotne jest spożycie rozgrzewającego i energetycznego śniadania, które pomoże rozruszać zaspany organizm i przygotuje go do pracy przez cały dzień. Istotne jest także wyrobienie sobie nawyku spożywania posiłków (najlepiej 4-5 dziennie) o stałych porach w odległości czasowej ok. 3 godzin. Zaleca się spożywać wówczas mniejsze porcje, gdyż organizm przyzwyczai się szybko do regularnych dostaw pokarmu i rozłoży korzystanie z dostępnych zasobów na cały czas między posiłkami, dzięki czemu nie będziemy czuli się głodni ani wychłodzeni. Będziemy też mniej podatni na infekcje.

 

Domowe sposoby na przeziębienie

Jesienne i zimowe przemarznięcie często skutkuje stanem podgorączkowym, bólem gardła czy katarem. Warto poznać kilka domowych sposobów, które mogą przegonić niepożądane objawy, stosując dostępne w każdym domu produkty.

Zapobiegać przeziębieniu można stosując różnego rodzaju herbaty i soki przygotowane na ciepło. Jedną z godnych polecenia  roślin o właściwościach przeciwzapalnych  jest korzeń imbiru starty na tarce i  zaparzony wraz z herbatą. Po chwili, gdy mikstura lekko przestygnie, można dodać do nie łyżeczkę miodu. Ze względu na swoje właściwości rozgrzewające pomoże postawić na nogi wychłodzony organizm. Przydatne w walce z infekcją są również maliny. Sok z nich ma właściwości przeciwgorączkowe i pomaga złagodzić dolegliwości związane z przeziębieniem.

Ból gardła można skutecznie leczyć stosując płukanie jamy ustnej. W tym celu warto zastosować łyżkę octu malinowego, miodu lub soli kuchennej rozpuszczonej w ciepłej wodzie. Można także stosować napary z rumianku, szałwii, kory dębu lub dostępne w aptekach i zielarniach gotowe preparaty.  Płukanka powinna mieć temperaturę ciała. Czynność należy powtarzać kilka razy dziennie, płucząc gardło tylko chwilę nabraną w usta ilością płynu. Zbyt długie „gulgotanie” może bowiem podrażniać błonę śluzową gardła. Dodatkowo należy pamiętać, by  do ustania objawów odłożyć używki (alkohol, papierosy) i zrezygnować z potraw zawierających pikantne przyprawy. Dodatkową ulgę może przynieść także żucie goździków (2-3 dziennie) oraz okłady z twarogu rozsmarowanego na wilgotnej szmatce i owiniętej wokół gardła z użyciem chusty lub szalika.

Dla udrożnienia dróg oddechowych i bolących zatok zbawienna domową pomocą mogą okazać się inhalacje z zastosowaniem szałwii lub mieszanki takich samych części rumianku, tymianku i oregano. Dwie łyżki ziół umieszczone w misce należy zalać 1 litrem wrzątku, nakryć głowę i tułów oraz miskę ręcznikiem i wdychać opary na zmianę nosem i ustami przez około 10 minut. Wyżej wspomniane zioła mają działanie przeciwzapalne i łagodzące.

Ulgę dla dróg oddechowych przyniosą  maści z wyciągiem z eukaliptusa, olejku sosnowego lub tymianku, które nałożone na klatkę piersiowa i plecy pomagają rozgrzać zmagający się z przeziębieniem organizm. Dodatkowo, dzięki zawartości aromatycznych olejków eterycznych udrażniają drogi oddechowe. Maści tego typu nie powinny być jednak stosowane u dzieci poniżej 5. roku życia.

Wychłodzony i zmęczony organizm można też ratować przed infekcją przy pomocy przegotowanego, ciepłego mleka z dodatkiem łyżeczki tłuszczu  (masła lub gęsiego smalcu) i miodu lub  czosnku. Tak przygotowany napój wypity przed położeniem się do łóżka pomoże rozgrzać całe ciało i zwalczyć pierwsze oznaki przeziębienia i zapobiec jego dalszemu rozwojowi.

Przy pierwszych oznakach choroby i przeziębienia dobrze jest także przyrządzić i pić ciepły rosół, szczególnie zawierający sporą ilość czosnku, pieprzu, cebuli, kurkumy i imbiru. Przyprawy wzmagają jego działanie rozgrzewające. Ponadto, jak przekonują badacze z University of Nebrasca Medical Center i Kyushu University,  rosół jest bogaty w karnozynę – peptyd, który wpływa na dobre samopoczucie i poprawę nastroju. Udowodniono, że dzięki jej zawartości osoby przeziębione znacznie lepiej znoszą infekcję niż chorzy, którzy go nie spożywają.

Innym sposobem na rozgrzanie całego organizmu i przeciwdziałanie rozwojowi przeziębienia jest ciepła kąpiel. Wirusy namnażają się najlepiej w temperaturze około 33-34 stopni Celsjusza, dlatego gorąca kąpiel przy pierwszych objawach infekcji może pomóc zahamować ich rozwój. Jednocześnie dodanie do wody kilku kropel olejku sosnowego lub eukaliptusowego pozwoli udrożnić drogi oddechowe i przyniesie ulgę zatokom. Ciepła kąpiel będzie również zbawienna w innych przypadłościach, charakterystycznych dla okresu jesienno-zimowego, takich jak: rwa kulszowa, bóle korzeni nerwowych (tzw. „korzonki”), bóle mięśni zwiastujące grypę.