Awokado - właściwości zdrowotne oraz odżywcze

10 stycznia 2017, ZDROWIE & ODŻYWIANIE Anna Serwatkiewicz
Awokado - właściwości zdrowotne oraz odżywcze

Awokado to najtłustszy, a tym samym najbardziej kaloryczny z owoców dlatego często nazywany jest owocem maślanym. Nie należy jednak go unikać. Dzięki dużej zawartości tłuszczu powala na lepsze przyswajanie wielu związków i witamin pozytywnie wpływających na zdrowie człowieka. Z kolei zawarty w nim kwas oleinowy sprzyja obniżaniu poziomu złego cholesterolu we krwi, może przeciwdziałać nowotworom piersi i prostaty, a spore ilości zawartego w tym owocu potasu pozwalają na utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Ponadto awokado świetnie sprawdza się jako dodatek do sałatek, past, sals i sosów, może być stosowane zamiast masła do tostów i pieczywa, czy jako samodzielna przekąska w porze drugiego śniadania.



2

 

Najtłustszy z owoców

W  jednym średniej wielkości awokado zawarte jest około 41g tłuszczu, co stanowi około 20-30% całego owocu. Jest to poniekąd ewenement w świecie roślin, gdyż inne owoce zawierają jedynie śladowe jego ilości. Tłuszcze zawarte w awokado ma dobroczynne działanie. Są to nienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływające na organizm człowieka sprzyjające pracy układu krwionośnego, obniżające ryzyko miażdżycy, poprawiające metabolizm i wpływające na obniżenie niekorzystnych frakcji cholesterolu (LDL) we krwi. W związku z wysoką zawartością tłuszczu owoc ten charakteryzuje się również wysoką kalorycznością. W 100 gramach awokado znajduje się około 160 kcal. Jednak pomimo tego często wchodzi w skład diety osób dbających o sylwetkę, gdyż badania potwierdzają jego dobroczynny wpływ na zdrowie i przemianę materii u osób chcących zgubić nadmiar kilogramów.

 

Dobroczynne właściwości

Jak wspomniano powyżej awokado to bogate źródło kwasów omega-3. Ponadto zawiera spore ilości witaminy E. Połączenie tych dwóch substancji i ich zwiększona ilość w diecie są uważane za jeden ze sposobów zapobiegania chorobie Alzheimera i uważa się, że pomagają w cofaniu się jej pierwszych objawów. Dodatkowo kwas oleinowy zawarty w awokado sprzyja w naturalnym regulowaniu ciśnienia tętniczego krwi przez co sprzyja zmniejszaniu ryzyka wystąpienia udarów, wylewów i chorób układu krążenia. Jest też doskonałym dodatkiem w diecie dzieci w okresie wzrostu, zapewniając niezbędne substancji dla rozwoju układu nerwowego, a także magnezu i potasu.

Poza witaminą E awokado zawiera spore ilości witamin A i C. Stanowią one przeciwutleniacze, które przeciwdziałają rozwojowi komórek nowotworowych, a także starzeniu się skóry. Owoc to także bardzo dobre źródło witamin z grupy B, szczególnie kwasu foliowego. Jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. Zapobiega też wadom rozwojowym, dlatego zaleca się jego spożywanie w zwiększonej ilości kobietom planującym ciążę. W trakcie ciąży spożywanie awokado sprzyja profilaktyce stanów depresyjnych

Awokado stanowi źródło substancji niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania oczu i wzroku. Należą do nich m. in. luteina i zeaksantyna. Pozwalają one na zapobieganie skutkom stresu oksydacyjnego, występowaniu zwyrodnieniom plamki żółtej i zaćmy.

Obficie występują w awokado również flawonoidy i polifenole posiadające właściwości przeciwzapalne. Korzystnie na odporność i stan układu immunologicznego wpływa także zawarty w awokado antyoksydant glutation. Wspiera on prace układu nerwowego i wątroby.

Zawarte w awokado jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz spore ilości błonnika wspomagają nie tylko układ trawienny i prace żołądka, ale także pomagają w profilaktyce i odwracaniu oporności insulinowej prowadzącej do  cukrzycy typu II.

 

Jak wybrać dobry owoc?

Na półkach sklepowych często można znaleźć piękne, zielone, jednak twarde owoce. Powinniśmy jednak wybierać te lekko miękkie, których skórka delikatnie wgniata się po naciśnięciu palcem. Jest to gwarancją, że owoc jest gotowy do spożycia. Co dziwne, często takie właśnie awokado można często znaleźć na półce z przecenionymi produktami. Warto więc zajrzeć na nią od czasu do czasu, gdyż możemy się natknąć na prawdziwe rarytasy.

 

Pestka pełna życiodajnej siły

Po spożyciu awokado wiele osób wyrzuca pestkę. Warto jednak zachować ją i wysuszyć 2-3 dni. Następnie należy włożyć ją do woreczka i rozbić młotkiem lub tłuczkiem do mięsa, a później zmielić na proszek w blenderze o mocnych nożach. Proszek można dodawać do sałatek, koktajli, posypywać nim kanapki. Pestka po zmieleniu jest doskonałym źródłem mikroelementów i życiodajnych substancji niezbędnych dla zdrowia. Podobnie jak owoc, zawiera antyoksydanty działające przeciwnowotworowo i opóźniające procesy starzenia. W samej pestce jest ich jednak około 70% więcej niż w miąższu owocu. Równie niezbędny dla zdrowia, zwłaszcza u osób chcących uporać się ze złym cholesterolem i nadwagą jest błonnik, dzięki któremu w krajach Ameryki Południowej z powodzeniem stosowana jest w problemach trawiennych i biegunkach.