Imbir - zdrowie z natury na jesień i zimę

12 stycznia 2017, ZDROWIE & ODŻYWIANIE Anna Serwatkiewicz
Imbir - zdrowie z natury na jesień i zimę

Imbir to przyprawa doceniana przez ludzi w różnych rejonach świata przez tysiąclecia. Prym wśród nich wiodą Azjaci, którzy nie wyobrażają sobie przygotowywania potraw bez niego. Jest także dla nich bezcenny w tak chętnie praktykowanej medycynie naturalnej, jako skuteczny środek w  łagodzeniu przebiegu przeziębień, bólu menstruacyjnego, mdłości, leczeniu obrzęków, migreny, czy nawet zgagi. Ze względu na te i inne zastosowania był uprawiany już ponad 3000 lat temu zarówno na Bliskim Wschodzie, jak i w Europie, stąd jest jedną z najstarszych roślin uprawnych.



2

 

Imbir na zdrowie

Imbir zawdzięcza swój lekko drzewny, ożywczy, słodkawy aromat składnikowi olejka eterycznego, tzw. zingiberolowi. Z kolei paląca i lekko gorzka nuta w jego smaku przypisywana jest dwóm substancjom. Są to gingerol i zinferon. To dzięki nim posiada on także swoje dobroczynne właściwości, które warto wykorzystać we własnym domu.

Jak wspomniano wcześniej imbir ma działanie rozgrzewające. Związki w nim zawarte korzystnie wpływają na odporność organizmu, wzmagając ją i wspomagając profilaktykę i leczenie przeziębień oraz chorób układu oddechowego charakterystycznych dla chłodniejszych pór roku.

Zbawiennie wpływa także imbir na prace mózgu. Poprawia jego ukrwienie, a także wzmaga koncentrację. Ma korzystne działanie także w leczeniu migreny.

Imbir może okazać się przydatny także u osób, które walczą ze zbędnymi kilogramami. Dodanie go do wody z cytryną lub innych spożywanych napojów (np. herbaty) wspomaga metabolizm i sprzyja odchudzaniu. Pozwala on także łagodzić objawy choroby lokomocyjnej i łagodzi wzdęcia. Ponadto imbir ma ochronny wpływ na żołądek, zapobiegając powstawaniu wrzodów. Działa tez żółciopędnie i rozkurczowo. Nie powinien być jednak stosowany zbyt często przez osoby cierpiące na choroby jelit i refluks. Imbir ma bowiem wówczas działanie drażniące i może potęgować niekorzystne dolegliwości.

Imbir wpływa także korzystnie  na jakość życia seksualnego. Pobudza ukrwienie narządów płciowych, wzmaga i wydłuża erekcję. Jest uważany za jeden z najlepszych afrodyzjaków.

Badania potwierdzają także pozytywny wpływ imbiru w profilaktyce chorób nowotworowych oraz leczeniu raka, szczególnie raka prostaty. Związki zawarte w imbirze powodują zatrzymanie podziałów komórkowych, jak również ich apoptozę, czyli programowalną śmierć komórek rakowych, dzięki czemu choroba nowotworowa nie rozwija się.

Ponadto olejek imbirowy wykorzystuje się w kosmetyce. Wspomaga on walkę ze skórką pomarańczową oraz poprawia metabolizm komórek. Z kolei samodzielnie przygotowany spirytus imbirowy może przynieść ulgę obolałym stawom, pomóc w leczeniu nerwobóli, wrzodów, ropni oraz opryszczki.

 

Jak jeść imbir?

Warto zacząć stosować ten dobroczynny korzeń w swojej kuchni i zawsze mieć go pod ręką.

Sprawdzi się znakomicie w okresie jesienno-zimowym jako dodatek do herbaty z miodem (w postaci startej na tarce lub obieraczką do ziemniaków). Warto także zaparzyć ok. 2-3 cm startego korzenia imbiru w dzbanku (ok. 0,75 l.), a po kilku minutach, gdy napój trochę ostygnie dodać sok z 1 cytryny i miód (w kontakcie z wrzątkiem tracą swoje zdrowotne właściwości). Działa rozgrzewająco i przeciwwirusowo. Z kolei latem można dodawać go do lemoniad i napojów chłodzących.

Ponadto imbir znakomicie wzbogaci smak domowego rosołu, jeśli zetrzemy do gotującego się wywaru kilka skrawków z użyciem obieraczki do warzyw. Można uzyskać podobny efekt dodając do gotującego się rosołu łyżeczkę sproszkowanego imbiru. Podobnie, kilka kawałków imbiru warto dodać do potraw raczej tłustych (np. flaki, potrawy z kaczki, wieprzowina) czy użyć odrobiny przyprawy, by wzbogacić smak owoców morza, pierników lub pasztetu. Pozwoli na wyostrzenie ich smaku i doda odrobinę pikantności. Warto dorzucić kilka startych kawałków także do dań, w których stosujemy przyprawy korzenne, gdyż imbir znakomicie komponuje się z goździkami, gałką muszkatołową, pieprzem, zielem angielskim, liściem laurowym.

Znakomitym dodatkiem do sushi i potraw z ryb na zimno jest imbir marynowany. Najczęściej dostępny jest w sklepach ze zdrową żywnością w postaci białej lub różowej.

Imbir znakomicie sprawdzi się także jako dodatek do przetworów z owoców cytrusowych (pomarańcze, cytryny). W postaci kandyzowanej można jego kawałki zanurzyć w gorzkiej czekoladzie i traktować je jako "zdrowe słodycze", gdy najdzie nas na nie ochota. W takiej formie jest on dostępny w wielu sklepach oferujących wyroby z czekolady. Jeśli mowa o słodyczach, warto spróbować ciasteczek czy cukierków o smaku imbirowym. Dostępne są też w Polsce wódka oraz bezalkoholowy napój - piwo imbirowe (tzw. ginger beer), których na pewno warto spróbować.