Alkohol a dieta - wartości kaloryczne alkoholu

/ 18 marca 2019

Wydawać by się mogło, że najbardziej kalorycznymi i zarazem tuczącymi rzeczami są tłuste potrawy i słodycze. Ale nic bardziej mylnego! Napoje alkoholowe nie dają uczucia sytości, a wręcz przeciwnie - jeszcze bardziej napędzają apetyt. Zatem okazuje się, że również alkohol jest bardzo kaloryczny i należy do produktów o niskich wartościach odżywczych. Alkohol zawiera dużo kalorii, w większości tych "pustych", tj. takich, które nie wnoszą do diety żadnych składników odżywczych. Ile kalorii ma kieliszek wódki, kieliszek wina czy też puszka piwa? W tym artykule przedstawimy dokładną tabelę kalorii zawartych w alkoholu. Ile konkretnie kalorii zawierają poszczególne alkohole?

Alkohol a dieta - wartości kaloryczne alkoholu

Ile kalorii (kcal) ma piwo?

W ciągu ostatnich lat w Polsce można zaobserwować znaczny wzrost liczebności browarów, zwłaszcza tych rzemieślniczych. Spożycie tego rodzaju alkoholu pozostaje od lat na wysokim poziomie, ma swoich licznych sympatyków i smakoszy, dlatego też wybór różnego rodzaju piw w obecnych czasach jest bardzo duży. Konsumenci sięgają po nie podczas różnego rodzaju spotkań z przyjaciółmi, członkami rodziny czy też przy grillu. Jednakże piwo jest jednym z najbardziej kalorycznych alkoholi. W 500 ml piwa jasnego (odpowiednik dużego kufla) zawarte jest około 245 kcal. Warto również nadmienić, iż indeks glikemiczny stoi na dość wysokim poziomie (110) co oznacza, iż po spożyciu piwa gwałtowanie wzrasta poziom glukozy we krwi. Bardzo często osoby pijące piwo, dodają do niego różnego rodzaju syropy smakowe (najpopularniejszym wyborem jest syrop malinowy), które zwiększają poziom kalorii. W około 30g syropu malinowego zawarte jest ok. 60 kcal.

Ile kalorii (kcal) ma wino?

Co do zasady wino białe jest mniej kaloryczne od czerwonego. Taki sam stan rzeczy utrzymuje się porównując wina słodkie do win wytrawnych. Te pierwsze zawierają więcej kalorii. Duże znaczenie ma tutaj także jakość wybieranego wina. Te z wyższej półki są co do zasady bardziej bezpieczne (nie wystąpi sztuczne dosładzanie). Kieliszek wytrawnego białego wina może mieć zawartość kaloryczną wynoszącą ok. 80 kcal, natomiast wina białego słodkiego – od 110 kcal. Wina musujące (szampan) będą zawierały proporcję od 95 kcal. Wino czerwone wytrawne zawiera kalorię w ilości 80 kcal, natomiast czerwone słodkie - 115 kcal.

Ile kalorii (kcal) ma wódka?

Wódka jest jednym z najczęściej wybieranych napojów alkoholowych (ustępuje tylko napojom piwnym). W ten segment wliczane są również różnego rodzaju wódki smakowe, likiery itp. W Polsce po wódkę sięgają zarówno mężczyźni jak i kobiety. Jest ona obecna podczas spotkań towarzyskich, rodzinnych okazji. Jest również nieodłącznym elementem wesel i hucznych zabaw.

W 100g wódki znajduje się 231 kalorii. W przeciętnej wielkości kieliszku mieści się ok. 25g wódki, czyli podczas jednego toastu tym alkoholem spożyjemy wartość zbliżoną do 55 kalorii. W większym kieliszku tych kalorii znajdzie się 65. Wyliczenie to obejmuje jedynie sam czysty alkohol, i nie uwzględnia tzw. popitki czy rozcieńczeniu w postaci drinka.

Dla przykładu 1 szklanka Mohito (250 ml) to 152 kalorie. Drink o nazwie Cosmopolitan podany w 200 ml szklance zawiera 98 kcal, natomiast Pina Colada (400 ml) aż 400 kcal. Dlatego też przed wyborem drinka – zwróćmy dokładną uwagę na to, z ilu rodzajów alkoholi się on składa i jakie produkty zostały do niego dodane. W przypadku jeżeli jest ich kilka, można być pewnym, że będzie on bardzo kaloryczny.

Alkohol – bez znaczenia czy będzie nim piwo, wino, wódka czy drink – jest produktem z wysoką zawartością pustych kalorii, czyli takich, które nie stanowią wartości odżywczych. Większość diet wyklucza całkowicie z jadłospisu alkohol ze względu na spowalnianie trawienia i odkładanie substancji w tkance tłuszczowej.

Jeżeli chcemy ograniczyć kaloryczność alkoholu, najlepszym rozwiązaniem będzie zrezygnowanie z mocnych trunków (kolorowe wódki) i wybranie piwa, bądź wina. Lampka czerwonego wina, spożywana od czasu do czasu nie zaszkodzi. Nie od dziś wiadomo, że umiarkowane (!) spożywanie wina wpływa korzystnie dla zdrowia, i zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Warto również dodać, że Instytut Żywności i Żywienia odradza spożywanie alkoholu. Alkohol może przyczyniać się do wielu groźnych chorób, m.in. marskości wątroby, zapalenia trzustki oraz chorobom nowotworowym.

Wartości energetyczne najpopularniejszych trunków:

- Piwo jasne pełne (330 ml) – 162 kcal

- Piwo ciemne pełne (330 ml ) – 250 kcal

- Wódka czysta (50 ml) – 110 kcal

- Wódka smakowa (50 ml) – 130 kcal

- Wino białe wytrawne (120 ml) – 80 kcal

- Wino białe półwytrawne (120 ml) – 90 kcal

- Wino białe słodkie (120 ml) – 110 kcal

- Wino czerwone wytrawne (120 ml) – 80 kcal

- Wino czerwone półsłodkie (120 ml) – 92 kcal

- Wino czerwone słodkie (120 ml) – 115 kcal

- Szampan (125 ml) - 95 kcal

- Wermut słodki - Martini (125 ml) - 194 kcal