Dieta jajeczna: zasady, efekty, jadłospis oraz wady i zalety

Małgorzata Karpińska / 20 kwietnia 2020

Dieta jajeczna budzi wiele kontrowersji. Ta kuracja odchudzająca została opracowana przez zachodnich dietetyków. Jej podstawą jest spożywanie jaj gotowanych wraz z dużą ilością warzyw. Stosowanie diety jajecznej przynosi korzystne efekty w odchudzaniu, jednak jej wadą jest dostarczanie organizmowi zbyt małych ilości wartościowych składników.

Dieta jajeczna: zasady, efekty, jadłospis oraz wady i zalety

Właściwości jajek

Jajka mają niską wartość kaloryczną - do 70 kcal. Dzięki sporej zawartości białka po ich spożyciu przez dłuższy czas nie odczuwa się głodu. W jajkach znajduje się witamina A, D, E i K, a także potas i magnez. Natomiast w żółtkach znajdziemy kwas foliowy i witaminy z grupy B. Spożywanie jajek przynosi korzystne efekty w ochronie oczu, gdyż są bogate w beta-karoten.

Zasady diety jajecznej

Jajka zawierają w sobie sporą ilość aminokwasów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Mają istotny wpływ w regulacji poziomu hormonów tj. adrenalina i insulina. Dodatkowo aminokwasy są niezbędne w regeneracji narządów wewnętrznych, komórek, a także mięśni.

Dieta opiera się na codziennym spożywaniu jajek przez okres około dwóch tygodni. W tym czasie zaleca się jeść trzy razy dziennie dwa jajka. Mogą być one ugotowane na miękko lub twardo. Podczas diety można spożywać np. jajka faszerowane. Istotne jest, by jajka nie były spożywane wraz z tłuszczem, gdyż może on zaburzać efekty stosowanej diety. Każdy posiłek musi zostać uzupełniony sporą ilości warzyw i owoców, które pomogą urozmaicić tę monotonną dietę. Podczas kuracji można spożywać chudy ser oraz kefir. Po upływie dziesięciu dni można spożyć małą kromkę chleba i porcję kaszy. Podczas diety jajecznej ważne jest, by codziennie pić zwykłą, niegazowaną wodę- co najmniej trzy litry. Nie należy spożywać kawy, jeść cukru i soli. Konieczne jest ograniczenie jedzenia słodyczy oraz picia alkoholu. Raz na tydzień można zjeść rybę lub drób. Podczas trwania diety należy unikać spożywania węglowodanów, ziemniaków i nasion roślin strączkowych.

Czy warto stosować dietę jajeczną?

Dieta jajeczna może być stosowana przez większość osób, których ogólnych stan zdrowia jest dobry, jednak z kuracji tej wykluczone są dzieci, młodzież, osoby aktywne fizycznie. Przeciwwskazaniem jest także ciąża i karmienie piersią. Dieta jajeczna może przynieść negatywne skutki u osób zmagających się z chorobą wątroby ze względu na dużą zawartość tłuszczy. Jest niewskazana, także u osób z chorobami układu krążenia

Dieta jajeczna obciąża układ krwionośny, co wiążę się ze zwiększeniem ryzyka wystąpienia zatorów. Ze względu na fakt, że jest uboga w węglowodany, osoba stosująca taką kurację może odczuwać większe zmęczenie. Nadmiar białka zawartego w jajkach może przyczynić się wystąpienia problemów ze strony układu pokarmowego tj. wymioty, zaparcia, biegunka. U niektórych osób po skończonej kuracji może pojawić się efekt jo-jo. Nie zaleca się stosowania diety dłużej niż 7 dni.

Przykładowe menu diety jajecznej

Dzień I

śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo + 1 banan

obiad: 2 jajka ugotowane na twardo ugotowany kalafior z koperkiem

kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo + pomarańcza

Dzień II

śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo + grejpfrut

obiad: 2 jajka ugotowane na twardo + sałatka z marchewki, jabłka i selera

kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo + gruszka

Dzień III

śniadanie: 2 jajka ugotowane na półmiękko + 3 szt. rzodkiewki + jabłko

obiad:2 jajka ugotowane na twardo + surówka z sałaty lodowej, papryki, cebuli skropiona oliwą

kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo + kiwi

Dzień III (inna opcja)

śniadanie: 2 jajka faszerowane tuńczykiem (nadzienie: tuńczyk sosie własnym, łyżeczka pikantnego ketchupu, mały pomidor, szczypiorek, sól, pieprz do smaku)

obiad: 2 jajka ugotowane na twardo, surówka z ogórka i szczypiorku

kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo + 2 brzoskwinie

Dzień IV

śniadanie: omlet z jajek

obiad: 2 jajka ugotowane na twardo + starta marchewka z sokiem z cytryny

kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo + owoc

Dzień V

śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo + 2 kiwi

obiad: 2 jajka ugotowane na twardo + marchewka z groszkiem

kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo + sałatka owocowa z mandarynki, kiwi i jabłka

Dzień VI

śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo + smoothie z pomarańczy

obiad: 2 jajka ugotowane na twardo + sałatka selerowa

kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo + pomidory pokrojone z cebulką

Dzień VII

śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo + 2 dojrzałe nektarynki

obiad: sałatka z 2 jajek, 2 plastrów chudej szynki, 1 korniszona, 3 gałązek szczypiorku, 0,5 czerwonej cebuli wymieszana z łyżką majonezu

kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo + warzywa pokrojone w słupki np. marchew, papryka, ogórek


Z powyższego menu można tworzyć dowolne kombinacje, wedle własnego uznania i smaku. Ważne jest, aby w diecie jajecznej nie zabrakło odpowiedniej ilości warzyw i owoców.