Owowegetarianizm, jako sposób odżywiania i stylu życia

Małgorzata Florków / 5 czerwca 2019

Owowegetarianizm to jedna z odmian diety odrzucającej mięso. Owowegetarianie nie spożywają żadnego mięsa i przetworów mlecznych. Dozwolone są jedynie jaja kurze, przepiórcze, gęsie i strusie. Zwolennicy tej diety kierują się pobudkami etycznymi. Podstawą owowegetarianizmu jest spożywanie produktów pochodzenia roślinnego, czyli warzyw, owoców, nasion roślin strączkowych, olejów roślinnych, orzechów, a także wyrobów zbożowych.

Owowegetarianizm, jako sposób odżywiania i stylu życia

Oprócz owowegetarianizmu wyróżnia się jego alternatywną formę - laktowegetarianizm. W tym przypadku dopuszcza się jedzenie nabiału, jednak wyeliminowane są jajka. Owowegetarianizm to nie tylko metoda odżywiania, ale również sposób życia. Zwolennicy tego typu diety wystrzegają się wszystkich produktów odzwierzęcych np. ubrań z futra. Osoby te są przeciwnikami wykorzystywania zwierząt do rozrywki (cyrk) oraz przemysłowym i masowym hodowlom zwierząt, które przynoszą im cierpienie. Owowegetarianie intensywnie angażują się w obronę praw zwierząt.

Dlaczego jajka są dozwolone?

Radykalni wegetarianie tacy jak frutarianie i weganie nie jedzą absolutnie żadnych produktów odzwierzęcych. Wystrzegają się nawet miodu. Frutarianie to osoby , których dieta wyklucza nawet produkty roślinne. Według ich zasad spożywanie roślin, których zerwanie musiałoby doprowadzić do ich „zabicia”, jest zabronione. Mowa tu na przykład o sałacie. Frutarianie spożywają jedynie owoce w sensie biologicznym, do których zaliczają się pomidory, ogórki, bakłażany itd. Podsumowując, mogą jeść te produkty, które można zerwać z krzaka bez niszczenia całej rośliny. Weganizm i frutarianizm to diety, które są ubogie w białko i niektóre składniki odżywcze. Ze względu na mały zasób produktów ,wzbogacenie diety o brakujące składniki jest bardzo trudne. Dzięki temu, że do wegetarianizmu zostaną dodane jajka, wspomagamy prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Taka alternatywa wskazana jest dla osób, które mają obniżony poziom żelaza i witamin we krwi. Jajka zawierają w sobie duża ilość aminokwasów egzogennych, które nie są wytwarzane przez nasz organizm, w związku z tym muszą być dostarczane do niego wraz z posiłkiem. Dzięki diecie uzupełnionej o jajka dostarczamy organizmowi witaminę A,E,K,D, witaminy z grupy B, wapń, sód, potas, żelazo, fosfor i magnez. W jajach znajduje się również cysteina, która przyśpiesza metabolizm, a także pomaga w usuwaniu toksyn. Bardzo często owowegetarianizm to jeden z etapów przystosowywania się organizmu do kolejnych ograniczeń i dążeniu do przejścia na weganizm lub frutarianizm.

Zalety owowegetarianizmu

Osoby, które podejmują decyzję o zmianie diety, robią to z pełną świadomością, troszcząc się nie tylko o środowisko naturalne, ale także o własny organizm i zdrowie. Owowegetarianie muszą mieć wiedzę, która umożliwi im skomponowanie odpowiednio zbilansowanej diety, w której koniecznie muszą znaleźć się witaminy z grupy B, witamina D, aminokwasy egzogenne, żelazo, sole wapnia, selen, a także nienasycone kwasy tłuszczowe. Substancje te występują w roślinach, jednak w znikomych ilościach ,bądź są słabiej przyswajalne przez organizm niż te, które znajdują się w produktach pochodzących od zwierząt. W związku z tym tak ważną rolę w owowegetarianizmie odgrywają jajka, które uzupełnią dietę w wyżej wymienione związki , niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do niedawna zarówno lekarze, jak i dietetycy uważali, że należy ograniczyć spożywanie jajek maksymalnie do 3 sztuk w tygodniu. Błędnie twierdzono, że wysoka zawartość cholesterolu w tym produkcie przyczynia się do rozwoju chorób sercowo naczyniowych. Obecnie naukowcy twierdzą, że cholesterol dostarczany w produktach zawartych diecie, nie jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania na miażdżycę, zawał lub udar. Choroby te są wynikiem nadwyżki nasyconych kwasów tłuszczowych, których głównym źródłem jest czerwone mięso. Ze względu na to, dietetycy dopuszczają spożywanie jajek nawet do kilkunastu sztuk w ciągu tygodnia.

Jadłospis owowegetarian

Jadłospis dla owowegetarian jest bardzo zróżnicowany. Podstawą ich diety są jajka i warzywa. Jadłospis ten opierający się na kombinacji tych dwóch pozwala na dostarczenie dla organizmu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Owowegetarianizm jest bezpieczny dla zdrowia, w związku z czym może być stosowany nawet przez dzieci, kobiety w ciąży, karmiące piersią, sportowców, osoby zmagające się z otyłością, a także będące w podeszłym wieku. Podstawą zdrowego odżywienia jest umiejętność odpowiedniego skomponowania posiłków, zawierających zbilansowane składniki odżywcze. Owowegetarianie mogą zmagać się z niedoborem witaminy D i B12. W związku z tym posiłki powinny być bogate w warzywa i owoce, w których składzie znajdziemy dużą ilość żelaza i cynku. Do takich produktów zaliczamy: fasolkę szparagową, morele, szpinak, brzoskwinie, migdały, pestki dyni, płatki owsiane, a także kakao. Owowegetarianizm może bardzo korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie naszego organizmu, jednak kluczem do sukcesu jest rozsądne i świadome podejście do tego rodzaju diety. Decyzja o sposobie odżywiania nie powinna być chwilową zachcianką, a wyborem pokierowanym zdobytą wiedzą i umiejętnością jej wykorzystania w codziennym odżywianiu. Nieprawidłowe podejście i brak podstawowych zasad każdej diety może nam bardziej zaszkodzić niż pomóc.