Jak dbać o zdrowie stóp

Anna Serwatkiewicz / 16 maja 2016

Wygląd stóp wiele mówi o naszej kondycji zdrowotnej. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego faktu i w związku z tym, nie przywiązuje należytej wagi do wyglądu i zmian, które mogą być sygnałem wielu schorzeń, które toczą się w obrębie całego organizmu. Z drugiej strony, skóra stóp jest narażona na wiele bodźców i ze względu na to, że jest bardzo dobrze unerwiona, wymaga szczególnej troski i pielęgnacji. Poprawienie ich wyglądu, odżywienia oraz zwracanie uwagi na zmiany skórne na ich powierzchni może pozytywnie wpłynąć na zdrowie i poprawę samopoczucia, a także na kondycję poszczególnych narządów, do których prowadzą zakończenia nerwowe znajdujące się na stopach.

Jak dbać o zdrowie stóp

Objawy nie tylko groźne dla stóp

Warto regularnie poświęcić trochę czasu na przyglądanie się własnym stopom. Należy zwrócić szczególną uwagę, czy nie są blade, zbyt zaczerwienione lub czy nie posiadają śladów obdarć i pęknięć na skórze. Bladość stóp lub sinienie palcy może świadczyć o problemach z układem krążenia. Z kolei utrzymujące się zaczerwienienia i bolesność palucha często stanowi jeden z objawów dny moczanowej, czyli schorzenia spowodowanego odkładaniem w tkankach kryształów moczanu sodu. Warto każdorazowo zwrócić uwagę na stan paznokci, których wklęsłość może być oznaką braku witamin, głównie witaminy A. Z kolei żółta barwa paznokci i swędzenie skóry stóp może świadczyć o ich grzybicy, z którą należy udać się do dermatologa.

Zasady codziennej higieny

Wiele osób o ładnym wyglądzie stóp przypomina sobie dopiero wiosną, kiedy cieplejsze temperatury sprzyjają ich eksponowaniu w lżejszym obuwiu. Warto jednak zwrócić uwagę na konieczność codziennej ich pielęgnacji. Niezwykle istotne jest ich oczyszczanie, dokładne mycie oraz skrupulatne osuszanie. Pozostawione wilgotne przestrzenie między palcami mogą sprzyjać rozwojowi grzybicy. W celu jej zapobiegania można stosować preparaty przeciwgrzybiczne, najczęściej dostępne w postaci maści lub kremu. Można również zaopatrzyć  się w preparaty z olejem z drzewa herbacianego.  

Zakładając pełne obuwie zaleca się wkładanie bawełnianych skarpetek, które umożliw skórze swobodny dostęp powietrza. Warto też zwrócić uwagę na wykonanie samego obuwia, by materiał przepuszczał powietrze i zaopatrzyć się we wkładki wchłaniające pot, tym samym zapobiegając tworzeniu warunków sprzyjających grzybicy.

Po kąpieli i osuszeniu stóp regularnie warto nakładać krem zmiękczający lub preparaty nawilżające, które wpływają na elastyczność skóry, zapobiegając wysuszaniu i pęknięciom.  

Częstym problemem wynikającym z zaniedbania lub noszenia niewygodnego obuwia są odciski. Stanowią one warstwy zrogowaciałego naskórka, powodujące dyskomfort i ból podczas chodzenia. Często są one trudne do usunięcia, gdyż ich korzenie sięgają w głębsze warstwy skóry. By im zapobiegać konieczny jest dobór odpowiednich butów, wykonanych z surowców naturalnych i regularne ścieranie zalegających warstw naskórka przy użyciu pumeksu, peelingu lub specjalnych tarek. Można również samodzielnie zaopatrzyć się w plastry, które pomogą w zmniejszeniu ich powierzchni . W przypadku osób, których dolegliwości są bardziej doskwierające, konieczna może być wizyta u lekarz, który może usunąć odcisk lub przepisać środki, które go rozpuszczą i pomogą zlikwidować (np. preparaty kwasu salicylowego).

Masaż nie tylko dla stóp

Masaż stanowi nie tylko ważny element dbania o stopy, ale ze względu na mnogość zakończeń nerwowych w ich obrębie, może korzystnie wpływać na różnorakie narządy w obrębie całego organizmu. Dolegliwości można łagodzić samodzielnie ugniatając stopy lub udać się do gabinetu refleksologia lub masażysty. Przed przystąpieniem do samodzielnego masażu zalecane jest by rozgrzać stopy. Można to zrobić przy pomocy ciepłego ręcznika lub przystąpić do masażu zaraz po kąpieli. Od łagodnego ugniatania należy przejść do silniejszych uciśnięć, każdą stopę masując około 10 minut.