Kasza jaglana - zapomniane źródło zdrowia

Małgorzata Florków / 9 maja 2016

Po wielu latach kasza jaglana z powrotem zaczęła cieszyć się dużym zainteresowaniem. Oprócz tego, że jest smaczna to na dodatek tania. Jest to doskonały zamiennik ryżu, ziemniaków lub makaronów. Kasza jaglana występuje pod postacią małych żółtych ziarenek. Tak naprawdę są to łuskane ziarna prosa. W przeszłości produkt ten był głównym źródłem białka dla mieszkańców terenów Afryki, Azji, a także Indii. Proso uprawiano już w epoce neolitu, czyli 4000 lat temu. Dzięki temu kasza jaglana uchodzi za najstarszy gatunek kaszy.

Kasza jaglana - zapomniane źródło zdrowia

Dobroczynne właściwości kaszy zostały docenione w okresie międzywojennym przez Apolinarego Tarnawskiego, który był lekarzem, a także pionierem przyrodolecznictwa w Polsce. Kasza jaglana była określana jako polski ryż i często gościła w klinice leczniczej na Kresach Wschodnich.

Kasza jaglana określana jest również jako krup i jagła. Nazwano ją królową kasz, gdyż dostarcza energii i wielu właściwości odżywczych. Jest produktem cenionym przez zwolenników zdrowego odżywiania. Kasza ta posiada wiele właściwości zdrowotnych, dlatego jest świetnym zamiennikiem dla makaronu, ryżu i ziemniaków.

Właściwości zdrowotne kaszy

Nie bez znaczenia kasza jaglana określana jest jako królowa kasz. To cenne źródło składników mineralnych, kwasu foliowego, a także witamin z grupy B. 100 gram kaszy jaglanej to 346 kcal oraz 71,6 węglowodanów. Taka porcja zawiera 2,9 g tłuszczu, 3,3 g błonnika i 10,5 g białka. W kaszy jaglanej znajduje się także tiamina, niacyna, wapń, magnez, cynk oraz żelazo.

Kasza jaglana jest lekkostrawna, dzięki czemu może być podawana osobom, które zmagają się z problemami żołądkowymi. W przypadku niemowląt zaleca się rozszerzania diety o produkty zbożowe właśnie od kaszy jaglanej. 

Ten rodzaj kaszy zaleca się spożywać w trakcie przeziębienia, gdyż jest skuteczna w usuwaniu nadmiaru śluzu z organizmu. Dodatkowo ma ona działanie antywirusowe i rozgrzewające, dzięki czemu pomaga skrócić czas występowania infekcji.

Kolejną cechą kaszy jaglanej jest jej działanie odkwaszające, pomocne w naturalnym oczyszczeniu organizmu z toksyn. Kasza ma odczyn zasadowy, dzięki czemu neutralizuje toksyny, które pochodzą z produktów z mąki pszennej, kawy, alkoholu, słodyczy, a także jajek. Spożywanie kaszy jaglanej to idealne rozwiązanie dla osób decydujących się na detoks organizmu zamiast stosowania soków lub niezdrowej głodówki. Kasza jaglana nie wpływa negatywnie na samopoczucie, a przy okazji dostarcza organizmowi wielu składników niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania.

Spora zawartość witamin oraz minerałów sprawia, że kasza jaglana może być jednym ze składników diety antynowotworowej. Przeprowadzone badania wykazały, że regularne spożywanie tego produktu zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu. Jest to wynikiem antyoksydantów znajdujących się w kaszy jaglanej, które likwidują wolne rodniki.

W kaszy znajduje się tryptofan, który podnosi poziom serotoniny, a także obniża poziom stresu. Według medycyny ludowej spożywanie porcji jaglanej przed snem może skutecznie pomóc w walce z bezsennością. Kasza jaglana jest produktem, który dostarcza organizmowi dużą dawkę energii. Jest ona pomocna w profilaktyce miażdżycy, gdyż jej właściwości zapobiegają tworzeniu się blaszek miażdżycowych w żyłach. Kasza wpływa korzystnie na regeneracje mięśni i procesie budowania mięśni, w związku z czym jest polecana sportowcom.

Kasza jaglana jest produktem bezglutenowym, dlatego sprawdzi się jako składnik diety osób cierpiących na celiakię. Lecytyna zawarta w kaszy wpływa na opóźnienie procesu starzenia się skóry, a dodatkowo ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie wątroby.

Kasza jaglana jest źródłem krzemu, który ma korzystny wpływ na pracę stawów oraz ich regenerację po przebytych urazach. Krzem ma pozytywny wpływ na wygląd skóry, włosów oraz paznokci. Jest pomocny w procesie odchudzania, gdyż przyśpiesza proces przemiany materii.

Kasza jaglana w diecie bezglutenowej

Kasza jaglana jest produktem bezglutenowym, w związku z czym może być spożywana przez osoby cierpiące na celiakię, która polega na nietolerancji glutenu. Przypadłość ta eliminuje z codziennej diety większość produktów zbożowych, dlatego kasza jaglana jest idealną alternatywą. Jest lekkostrawna, zawiera sporą ilość witamin, a dodatkowo jest pożywna. Zaletą tego produktu jest możliwość przygotowania go na wiele sposobów i modyfikując, poprzez dodanie różnych składników i przypraw.

Kasza jaglana w diecie osób z niedoczynnością tarczycy

Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy powinny spożywać kaszę jaglaną umiarem, ponieważ zawiera ona w sobie enzym, który powoduje zahamowanie wykorzystania jodu przez tarczycę. Spożywanie dużych ilości kaszy jaglanej może wpłynąć negatywnie na chorobę tarczycy, a także zwiększyć niedobór jodu. W związku z tym osoby zmagające się z tą chorobą powinny skonsultować się ze specjalistą, który może zalecić przyjmowanie tabletek uzupełniających ilość jodu w organizmie.

Jak przygotować kaszę jaglaną?

Kaszę jaglaną można przygotować na dwa sposoby: w formie sypkiej oraz w formie kremowej konsystencji. Jeśli zależy nam na postaci sypkiej, należy wysypać szklankę kaszy na patelnię i prażyć przez około sześć minut (mieszając co chwilę), po czym zalać dwoma szklankami wrzącej wody. Następnie należy gotować kaszę przez około 17 minut aż do momentu wchłonięcia wody i zostawić pod przykryciem na 10 minut. W celu uzyskania formy kleistej należy zmiksować szklankę kaszy jaglanej przy pomocy blendera, a następnie wsypać do garnka i zalać pięcioma szklankami wody, bądź mleka. Całość należy doprowadzić do wrzenia, nie zapominając o częstym mieszaniu i trzymać na ogniu od 15 do 30 minut.