Objawy spadku odporności

Patrycja Deja / 2 listopada 2017

Organizm ludzki działa jak dobrze zarządzana firma, kiedy nie dzieje się nic złego najczęściej zapominamy, o tym, jak ważna jest profilaktyka i zdrowy tryb życia. Nic w tym dziwnego, jeśli czujemy się dobrze i mamy wrażenie, że możemy przenosić góry, nie w głowie nam witaminy, codzienna gimnastyka, czy profilaktyczne badania. Tym bardziej że zanim nasz system immunologiczny przestanie sobie radzić z otaczającymi nas bakteriami, grzybami, czy wirusami pojawiającymi się sezonowo daje znać, że dzieje się z nim coś złego i konieczna jest nasza ingerencja. Oznaki spadku odporności są bardzo różne, niekiedy nawet dziwne niekojarzone ze zwiększoną podatnością na infekcje.

Jak prawidłowo odczytać sygnały świadczące o nieprawidłowej pracy układu immunologicznego:

 

Objawy spadku odporności
  • Najbardziej zaskakującym objawem jest duży i częsty apetyt na słodycze, a w szczególności na czekoladę, która jest bogatym źródłem magnesu, fosforu i chromu. Te czekoladowe zachcianki to ostatnia deska ratunku dla naszego organizmu, który wiedząc jakich minerałów mu brakuje za wszelką cenę próbuje je pozyskać. Niestety na ogół same słodycze to za mało, dlatego, jeśli zauważycie zwiększony apetyt na słodycze warto uzupełnić kurację „czekoladową” o zestaw witamin i minerałów, w przeciwnym wypadku już wkrótce zaczniecie łapać wszystkie wirusy i bakterie z otoczenia.
  • infekcje atakujące cały organizm, czyli katar, zapalenie górnych dróg oddechowych, afty, alergie, których wcześniej nie było mimo kontaktu z alergenami, zapalenia dziąseł, infekcje dróg moczowych, a także problemy żołądkowe począwszy od zwykłych niestrawności, a na biegunkach i częstych jelitówkach skończywszy. Pamiętajmy, że układ pokarmowy jest ściśle związany z odpornościowym, który zajmuje około 80% układu pokarmowego. Jelita to prawdziwy plac boju, w którym nieustannie walczą dwa obozy bakterii, dobre i złe, jeśli układ pokarmowy nie ma się najlepiej nie liczmy, na wygraną w najbliższej bitwie.
  • dłuższe niż zazwyczaj gojenie się skaleczeń, sparzeń czy trądziku, świadczy, że układ odpornościowy jest na tyle słaby, że nawet z tak niewielkim problemem nie jest w stanie sobie poradzić. Nie lekceważmy tego symptomu, zamiast tego wykonajmy morfologię i zbadajmy mocz.
  • Senność i zmęczenie to kolejny bardzo wyraźny sygnał wysyłany przez organizm, kiedy mamy powody do niepokoju ? Jeśli pomimo przespania każdej nocy minimum 7 godzin budzimy się zmęczeni i przez cały dzień nasze myśli krążą wokół snu to wyraźny sygnał, że z na naszym organizmem dzieje się coś złego i należy jak najszybciej podjąć działania. Bardzo często wystarczy zmienić tryb życia zacząć jeść zdrowo, zażywać spacerów na świeżym powietrzu, biegania, siłowni. Warto również zafundować organizmowi pomoc w postaci witamin.
  • opryszczka i półpasiec to sygnał, że nasz organizm nie jest w stanie poradzić sobie z wirusem VHS, z którym do tej pory radził sobie bez problemu.

 

  • ból głowy, a także częsty powtarzający się katar zatykający nos i spływający po tylnej ściance gardła to objawy zapalenia zatok. Ich bezpośrednią przyczyną są zmiany temperatury, czyli ciepłe powietrze w domu, zimne na dworze i odwrotnie w sezonie letnim. Tak czy inaczej, wszyscy ludzie są narażeni na zróżnicowane temperatury, a tylko nieliczny chorują na powtarzające się zapalenie zatok, jest to kolejny objaw spadku odporności.

Jak uniknąć spadku odporności ?


Aby uniknąć problemów z układem odpornościowym, warto na co dzień pamiętać, że nasz organizm potrzebuje minerałów i witamin przez cały rok, może je zapewnić zróżnicowana dieta i regularne przyjmowanie posiłków. Taki tryb życia pozwoli na racjonalne gospodarowanie zasobami organizmowi. Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem jest sen, podczas którego organizm się regeneruje, spowalnia swoje procesy i pozwala nam nabrać sił na kolejny dzień, warto zatem dbać o higienę snu, czyli regularne pory spania po minimum 7 godzin na dobę. Nie zapominajmy również o wsparciu dla układu odpornościowego w postaci kwasów Omega 3 w okresie jesienno-zimowym i uprawianiu sportu przez cały rok. Istnieje teoria, że preparaty uodparniające (nawet ziołowe) zaburzają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, który potem bez wsparcia nie poradzi sobie z infekcją. Jednak w okresie jesienno zimowym, nasz organizm jest narażony na całą armię wirusów i bakterii przenoszonych drogą kropelkową. Wirusy i bakterie podobnie jak skład spożywanych przez nas pokarmów zmieniają się, a organizm nie znając przeciwnika może się umieć obronić. Warto wspomóc układ odpornościowy preparatami witaminowymi. Ponadto nie zapominajmy o naturalnych probiotykach wpływających pozytywnie na florę bakteryjną jelit. Kiszonki i ogórki to prawdziwa kopalnia naturalnych probiotyków, które coraz więcej osób w okresie zimowym zastępuje mrożonkami.