Orzechy i ich wartości odżywcze

Anna Serwatkiewicz / 30 września 2016

Orzechy często są uznawane są za bardzo dobrą przekąskę i dobry zamiennik dla chipsów i chrupek. Pomimo swojej stosunkowo wysokiej wartości kalorycznej stanowią bogate źródło wielu witamin i minerałów i posiadają dobroczynny wpływ na ludzki organizm. Są nasionami i jako takie, niosą w sobie iskrę życia, potencjał dorodnej, silnej rośliny.

Orzechy i ich wartości odżywcze

Dobroczynne źródło zdrowia

Pomimo niewielkich rozmiarów orzechy to skoncentrowana bomba zdrowotna, bogata w minerały i witaminy, które korzystnie wpływają na zdrowie człowieka. Wśród substancji niezbędnych dla naszego organizmu orzechy to wyróżniające się źródło witaminy E. Jest ona konieczna dla prawidłowego wyglądu skóry i jej wytworów, działania wątroby, a także odgrywa znaczącą rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego, zapewniając jego ochronę.  Ponadto usprawnia pamięć i umiejętności werbalne.  Poprawność procesów pamięciowych zapewniają również zawarte w orzechach witaminy z grupy B, zwłaszcza tiamina i ryboflawina. Orzechy zawierają również tryptofan – aminokwas niezbędny do produkcji serotoniny (tzw. „hormonu szczęścia”) oraz fenyloalaninę posiadającą zdolność przenikania bariery krew-mózg stymulując go do wytwarzania hormonów zmniejszających ból i zwiększających uczucie szczęścia, tj. dopaminy i adrenaliny. W wachlarzu związków dostarczanych organizmowi z orzechami znajduje się również arginina, która usprawnia wytwarzanie tlenku azotu i stymuluje przepływ krwi, magnez, który pomaga walczyć ze zmęczeniem oraz brakiem koncentracji, a także sód, potas i wapń, które wpływają zbawiennie na układ ruchu, kości i pomagają walczyć z insulinoopornością oraz nadciśnieniem. Ponadto w orzechach znajdziemy sporo selenu i cynku, które uznawane są za pierwiastki pozwalające zachować młody i zdrowy wygląd, wzmagające odporność oraz redukujące skutki stresu.

Poza spora ilością pierwiastków i witamin zawartych w orzechach, zawierają one również duże ilości białka roślinnego i błonnika pokarmowego, dzięki czemu świetnie gaszą uczucie głodu i zalecane są osobą uprawiającym sport i wysiłek fizyczny. Ponadto w orzechach znajdziemy bogactwo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, występujących też w rybach, awokado czy oliwie z oliwek. Posiadają one zbawienny wpływ na ludzki organizm (m.in. w dużej ilości spożywane są w diecie śródziemnomorskiej, uchodzącej za sposób żywienia redukujący ryzyko wystąpienia miażdżycy, chorób układu krążenia, zawałów serca, udarów mózgu oraz chorób nowotworowych). W sporej ilości w orzechach występują również kwasy Omega-3, charakteryzujące się kojącym wpływem na układ nerwowy oraz podnoszące odporność organizmu. Istotny jest również fakt, że zawarte w orzechach sterole roślinne pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu (frakcje LDL). Prowadzone są także badania, które dowodzą, że spożycie orzechów 2-3 razy w tygodniu pomaga skutecznie obniżyć ryzyko otyłości. Wartości odżywcze poszczególnych typów orzechów przedstawia tabela poniżej.

Tabela 1. Wartości odżywcze orzechów

 

(Źródło: www.apetyt-na-zdrowie.pl/kalorie/kalorie-orzechy.html)