Pestki dyni - właściwości zdrowotne

Patrycja Deja / 24 maja 2016

Pestki z dyni to prawdziwa bomba witaminowa, mimo że większość z nas docenia je jedynie za walory smakowe. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pestki z dyni wspierają funkcjonowanie całego organizmu, ponadto regularnie spożywane zapobiegają wielu chorobom i wspomagają leczenie. W okresie jesienno- zimowym zapewniają dobre samopoczucie i chronią przed infekcjami drug oddechowych. Pestki z dyni swoje właściwości lecznicze zawdzięczają bardzo bogatemu w witaminy i mikroelementy składowi.

Pestki dyni - właściwości zdrowotne

Leczniczy skład pestek z dyni

- Cenne kwasy tłuszczowe zawarte w pestkach z dyni;

- Pestki z dyni zawierają cenne składniki odżywcze takie jak kwasy tłuszczowe wielokrotnie nienasycone, które są niezbędne dla organizmu w procesie tworzenia witaminy D, oraz hormonów i ścianek komórkowych, kwasy tłuszczowe biorą udział w procesie rozprowadzania enzymów do całego organizmu;

- Kwas linolowy;

- Pestki z dyni są bogate w kwas linolowy, który zalicza się do egzogennych kwasów tłuszczowych, które można spotkać w tłuszczach roślinnych, a jego najważniejszą cechą jest fakt, że nie jest syntetyzowany przez ludzki organizm, dlatego też nie powinno go zabraknąć w codziennej diecie. Kwas ten jest jednonasyconym kwasem tłuszczowym uczestniczącym w reakcjach enzymatycznych;

- Kwas palmitynowy, który jest kolejnym bardzo cennym składnikiem niepodlegającym rozpadowi na jony, zostaje spalony w organizmie stając się bogatym źródłem energii wykorzystywanym przez organizm w procesach biologiczno-chemicznych;

Pestka z dyni - prawdziwa bombą witaminowa

Pestki z dyni to prawdziwa bomba witaminowa, jedna pestka zawiera mnóstwo minerałów i witamin, do których należą: witamina E, B1, B2, B6, A, C, D. Występująca w pestkach dyni witamina E pełni rolę przeciwutleniacza w organizmie, dostarcza wiele składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komórek, ponadto witamina E wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, zapobiega przedwczesnemu rozpadowi . Natomiast witamina B1 jest bardzo ważna dla organizmu, a jej niedobór może być przyczyną zaburzeń układu pokarmowego, krążeniowego, oraz nerwowego. Pozostałe witamy z grupy witamin B w tym B2 i B6 uczestniczą w procesach utleniania w organizmie, wspomagają pracę układu nerwowego, a w połączeniu z witaminą A, która również występuje w pestkach z dyni wspierają funkcjonowanie błon śluzowych, pozytywnie wpływają na drogi oddechowe, oraz kondycję skóry. Witamina B6 bierze udział w procesie rozkładu aminokwasów, a także uczestniczy w tworzeniu enzymów, reguluje prawidłowy poziom hormonów odpowiadających za procesy fizjologiczne w organizmie, ponadto uczestniczy w przemianie tłuszczów i cukrów, a także pomaga zachować prawidłowy poziom ciśnienia tętniczego, wspomaga prace serca, a także układ odpornościowy.

Kiedy warto wprowadzić pestki z dyni do codziennej diety?

Pestki z dyni powinny być stałym składnikiem w diecie każdego z nas, gdyż są prawdziwą bombą witaminową, a jak wiadomo lepiej zapobiegać niż leczyć. Czy wiecie, że jedna pestka z dyni zawiera:

- Beta-karoten, potas, cynk, selen, oraz liczne witaminy wspierają gospodarkę mineralną organizmu w stanie homeostazy.

- Witaminę A, która pozytywnie wpływa w okresie wzrostu kości oraz zębów, pomaga utrzymać włosy, paznokcie i wzrok (jest odpowiedzialna za rozróżnianie barw)

- Witaminę C, która wspiera układ odpornościowy organizmu, bierze udział w tworzeniu i zachowaniu kolagenu w komórkach co z kolei zapobiega powstawaniu siniaków, a także częstej przypadłości, jaką jest krwawienie z dziąseł. Kolagen jest również odpowiedzialny za elastyczność skóry, a więc utrzymanie go na prawidłowym poziomie opóźnia proces starzenia się skóry, dzięki czemu ciało jest gładkie i elastyczne,

- Witaminę D, która bierze bezpośredni udział w tworzeniu kości, zastępuje promienie słoneczne w okresach zimowo – jesiennym, wspomaga również system nerwowy, mięśnie, zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych, wspiera szpik kostny w pełnieniu ochronnej funkcji dla całego organizmu.

Pestki z dyni lekiem na większość chorób

- Pestki z dyni na choroby nerek (Badania wykazały, że regularne spożywanie pestek z dyni wspomaga leczenie i prawidłowe funkcjonowanie nerek poprzez zmniejszenie wydalania kwasu szczawianowego, pestki z dyni zapobiegają również powstawaniu kamieni nerkowych.)

- Pestki z dyni działają rozkurczowo i przeciwbólowo (Pestki z dyni spożywane regularnie zapobiegają skurczą mięśni, a także łagodzą zespół napięcia przedmiesiączkowego, jak również bóle miesiączkowe, a także bóle mięśni, nadgarstków, dłoni, piersi, oraz ból głowy.)

- Pestki z dyni na poprawę samopoczucia (Wyjątkowo cenna kombinacja mikroelementów i witamin, która występuje w każdej malutkiej pestce dyni sprawia, że osoby regularnie spożywające pestki z dyni rzadziej narzekają na złe samopoczucie, a także dzięki regularnemu przyjmowaniu witaminy D zawartej w pestkach nie popadają w stany depresyjne i spadki nastroju w okresie jesienno-zimowym.)

Maseczka z pestek dyni na trądzik

Pestki z dyni, podobnie jak rumianek mają właściwości łagodzące podrażnienia, przyspieszające gojenie, zaś oliwa z oliwek w naturalny sposób odczyszcza skórę z toksyn, ponadto zawarte w pestkach z dyni witaminy i mikroelementy pozytywnie wpływają na kondycję cery.

Sposób przygotowania:

- 1/3 szklanki łuskanych pestek z dyni należy zmiażdżyć (moździerzem lub mini blenderem);

- 3-4 krople oliwy z oliwek;

- 2 łyżeczki mocnego wywaru z rumianku pospolitego (im ciemniejszy kolor cieczy, tym mocniejszy wywar).

Wszystkie składniki należy dokładnie wymieszać do uzyskania jednolitej masy i nałożyć na twarz omijając okolice oczu i ust. Maseczkę pozostawiamy na około 20-30 minut, następnie zdejmujemy wacikiem kosmetycznym, tłustą warstwę po ściągnięciu maseczki wcieramy w twarz i pozostawiamy na kolejne 10 minut, następnie zmywamy ciepłą wodą.