Seler - niedocenione źródło zdrowia

Anna Serwatkiewicz / 13 lipca 2016

Seler posiada mnóstw wartości odżywczych a także wartości smakowe, dzięki którym nadaje wyrazistszy smak potrawom. Ułatwia trawienie i wpływa na oczyszczanie organizmu. Wspomaga układ nerwowy, kostny, pokarmowy, jak również kuracje odchudzające.

Seler - niedocenione źródło zdrowia

Warzywo pełne zdrowia

Chociaż smak selera może tego nie sugerować, zawiera on nawet do dwóch razy więcej witaminy C niż owoce cytrusowe.  Jest również bogaty w witaminy z grupy B, w tym witaminy PP i kwasu foliowego. Posiada spore ilości witaminy E, która wpływa na korzystny wygląd skóry i pomaga zachować jej młody i zdrowy wygląd. Ciemniejsze łodygi odmiany selera naciowego posiadają wiele beta-karotenu. Dzięki zawartości potasu, wapnia i magnezu, seler wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego i wspomaga walkę ze stresem. Dodatkowo, poprzez dużą zawartość wapnia odmiana naciowa wspomaga  profilaktykę osteoporozy i wzmacnia kości. Innymi cennymi pierwiastkami występującymi w selerze są sód i potas. Odpowiadają one za prawidłową gospodarkę wodną organizmu, dlatego spożycie zwłaszcza odmiany naciowej sprzyja utrzymaniu równowagi płynów ustrojowych, ale także przyczynia się do zmniejszenia obrzęków, problemów ze stawami i stanów zapalnych. Warzywo to jest także dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który wpływa korzystnie na pracę jelit, wspomagając ich perystaltykę, ale także oddziałuje pozytywnie na obniżenie poziomu złego cholesterolu i glukozy we krwi. Ponadto zawarte w selerze związki roślinne, tzw. flawonoidy cechują się silnym działaniem przeciwzapalnym, antyoksydacyjnym, a także  rozkurczowym i moczopędnym.

Seler - kaloryczność i wspomaganie procesu odchudzania

Zarówno korzeń selera, jak i odmiana naciowa charakteryzują się niewielką ilością kalorii. Seler korzeniowy zawiera tylko 21kcal w 100g , a seler naciowy zaledwie 13. Stanowiąc bogate źródło witamin i błonnika pokarmowego, stymulującego pracę układu pokarmowego, jest doskonałym produktem, którego należy włączyć do codziennej kuchni, jeśli pragniemy pozbyć się zbędnych kilogramów. Najlepiej stosować go jako surową przekąskę, w postaci sałatek lub surówek -szczególnie smacznie wypada w nich bulwa selera. Odmianę naciową można dodawać do napojów ze świeżo wyciskanych owoców i warzyw lub włączać do popularnych ostatnio smoothies, gdyż sok tego warzywa z przyczynia się do oczyszczania organizmu i płynów ustrojowych, wspomaga zachowanie zdrowego wyglądu skóry, sprzyja zmniejszeniu obrzęków.

Pomocny w profilaktyce i leczeniu wielu schorzeń

Dieta obfitująca w seler i jego przetwory zalecana jest osobom chorującym na nadciśnienie, jak również cierpiącym na kłopoty z wątrobom. Substancje zawarte w selerze sprzyjają produkcji żółci i zapobiegają jej zastojowi w woreczku żółciowym. Przeciwdziałają zatem powstawaniu kamieni żółciowych. Jak wspomniano powyżej, korzystny wpływ diety bogatej w seler mogą odczuć również chorzy cierpiący na obrzęki i bóle stawów. Już wiele wieków temu starożytni Egipcjanie stosowali seler jako środek pomagający w leczeniu reumatyzmu, artretyzm i bóle neuralgiczne. Do dziś uważany jest za afrodyzjak i środek pozytywnie wpływający na potencję.

Bogactwo substancji pozytywnie wpływających na zdrowie zawartych w selerze sprawia, ze coraz chętniej bywa on wykorzystywany w polskiej kuchni, przynosząc wiele korzyści, z których często sami nie zdajemy sobie sprawy.