Sprawność stawów do późnej starości

Anna Serwatkiewicz / 12 maja 2016

Poruszanie się, mycie zębów, czy nawet podanie ręki znajomym nie może się obyć bez zaangażowania olbrzymiej ilości stawów, których  zdrowie warunkuje nasza sprawność i możliwość wykonywania nawet najprostszych czynności. Jak jednak dbać o utrzymanie ich kondycji, by cieszyć się ich dobrym stanem do późnej starości?

Sprawność stawów do późnej starości

Właściwa dieta

Obecny styl życia, stres oraz dieta nie sprzyjają zdrowiu i właściwemu funkcjonowaniu organizmu. Życie w biegu, ciągły pośpiech, jedzenie typu „fast-food”, szybkie zakupy i brak zastanawiania się na tym, co umieszczamy w naszych koszykach może mieć negatywny wpływ na  stawy i szybkość leczenia ich urazów. Tylko prawidłowo zbilansowana dieta i urozmaicone posiłki mogą przyczynić się do ich prawidłowego funkcjonowania.

Jeśli chcemy, by nasze stawy służyły nam do późnej starości, warto włączyć do diety produkty spożywcze bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Wpływają one korzystnie na stan stawów i przyspieszają leczenie m.in. ich reumatoidalnego zapalenia. Występują one w dużych ilościach w rybach morskich, takich jak sardynka, śledź, łosoś, tuńczyk, a także olejach: rzepakowym, lnianym, orzechach włoskich, jak również w pestkach dyni, migdałach i maśle. Warto zatem zwiększyć udział tych produktów w codziennej diecie.

Inną ważną dla prawidłowego działania stawów, więzadeł, ścięgien i krążków międzykręgowych substancją jest białko -kolagen, zapewniający tkankom elastyczność, sprężystość i wytrzymałość. Bogatym źródłem kolagenu jest żelatyna, a podstawowymi produktami spożywczymi, które ją zawierają są galaretki owocowe, galarety na bazie bulionów mięsnych i warzywnych, galarty.

Równie ważna dla prawidłowego działania stawów są witamina C zawarta m.in. w owocach cytrusowych, witamina B6 występująca w drożdżach, wątrobie, rybach, roślinach strączkowych, a także gotowanym mięsie i pełnoziarnistych  produktach zbożowych.

Ponadto warto wspomóc  organizm w budowie tkanki chrzęstnej, którą to funkcję pełnią glukozamina i chondroityna. Nie występują one w dużej ilości w produktach spożywczych, dlatego warto zaopatrzyć się w aptece preparaty, które zawierają obydwie te substancje.

Ruch to zdrowie również stawów

Powszechnie wiadomo, że uprawianie sportu lub codzienna gimnastyka i rozciąganie mają korzystny wpływ na cały organizm. Należy pamiętać, że wzmacniają one mięśnie, które stanowią naturalne oparcie dla stawów. Ponadto aktywność fizyczna pomaga zgubić zbędne kilogramy i walczyć z otyłością, której skutkiem jest nadmierne obciążenie stawów mogące prowadzić do ich bolesnych dolegliwości i kontuzji. Dodatkowym ważnym aspektem aktywności fizycznej jest jej pozytywny wpływ na relaksowanie i łagodzenie stresu, który występując długotrwale powoduje nadmierne napięcia i obciążenie mięśni podtrzymujących stawy, wpływając niekorzystnie na ich funkcjonowanie.