Zakwaszenie organizmu - objawy, przyczyny i skutki. Jak odkwasić organizm?

Patrycja Deja / 8 marca 2019

Zakwaszenie organizmu to zaburzenie naturalnej równowagi kwasowo zasadowej. Zła dieta i nieodpowiedni tryb życia są głównymi przyczynami zakwaszenia organizmu, które odpowiada za złe samopoczucie, spadek energii, ogólne osłabienie organizmu i rozwój większości przewlekłych chorób.

Zakwaszenie organizmu - objawy, przyczyny i skutki. Jak odkwasić organizm?

Co to jest zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu to zachwianie równowagi kwasowo zasadowej, co sprawia, że wszystkie organy pracują na zwiększonych obrotach, aby zachować prawidłowy metabolizm i pozbyć się niepotrzebnych substancji z organizmu. U zdrowego człowieka PH organizmu wynosi od 0 do 14. Należy pamiętać, że mówimy o średniej wszystkich płynów występujących w ludzkim ciele. Kwasy żołądkowe są najbardziej kwaśne, mocz może mieć współczynnik zasadowy, kwaśny lub obojętny w zależności od diety i trybu życia. Na poziom zakwaszenia organizmu mają wpływ wszystkie płyny produkowane przez organizm oraz spożywane produkty spożywcze. W procesie metabolicznym dochodzi do przetworzenia wszystkiego, co zjadamy i wypijamy. Podczas trawienia w organizmie uwalniają się:

monocukry

kwasy organiczne

witaminy

składniki mineralne

Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii na grupie 22 tysięcy osób wykazały, że spożywane w ciągu dnia produkty spożywcze mają bezpośredni wpływ na PH moczu. Osoby, które w czasie badania zjadały więcej owoców i warzyw miały mocz zasadowy, te, których dieta oparta była w głównej mierze na produktach zbożowych, mięsie, rybach i słodyczach miały mocz odczyn kwaśny. Co ciekawe ów badania wykazały, że na wyniki nie miał wpływ tryb życia, oraz stres, na który była narażona część badanych osób.

Objawy zakwaszenia organizmu

Objawy zakwaszenia organizmu trudno jest jednoznacznie odczytać, gdyż większość z podanych poniżej symptomów towarzyszy wielu innym dolegliwościom. Jednak połączenie objawów z dokładną analizą diety, trybu życia i wynikiem domowego testu na zakwaszenie organizmu nie pozostawia złudzeń. Do najczęściej podawanych objawów zakwaszenia organizmu należą:

przemęczenie

pobudzenie połączenie z rozdrażnieniem

depresja

częste infekcje jamy ustnej

biegunki

nawracające stany zapalne dróg moczowych

przesuszone włosy

matowe i kruche paznokcie

reumatyzm

sucha skóra

wędrujące bóle stawów

artretyzm

katar

Przyczyny zakwaszenia organizmu

Zdaniem specjalistów zła dieta to tylko wierzchołek góry lodowej. Coraz więcej osób z braku czasu lub z lenistwa sięga po produkty mocno przetworzone, półprodukty i fast foody, kolorowe napoje z dużą ilością cukru, oraz energetyczne. Kolejną przyczyną jest życie w ciągłym stresie, brak czasu na psychiczny i fizyczny odpoczynek, oraz niewyspanie się. Brak odpoczynku, siedzący tryb życia, używki i zła dieta to główne przyczyny zakwaszenia organizmu. Tym bardziej że w grupie produktów zakwaszających organizm znajdziemy produkty polecane przez lekarzy i dietetyków, do których należą ryby, mięsa, zboża, a także produkty mleczne/. To nie koniec kwaśnej listy, nie zapominajmy o jedzeniu przetworzonym bogatym w siarkę i chlorek, a przetworzonym chemiczne, o długiej dacie przydatności, półproduktach, fast foodach, kolorowych napojach gazowanych, słodyczach i używkach. Na zakwaszenie organizmu duży wpływ mają ponadto wszelkie diety odchudzające polegające na zmniejszaniu porcji i powodujące ciągłe uczucie głodu. Każda dieta, nawet odchudzająca powinna być dobrze zbilansowana i składać się z trzech grup produktów:

kwasotwórczych: nabiał, zboża, mięso, ryby

zasadotwórczych owoce, warzywa zioła

obojętnych kefir, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy

Brak niektórych pokarmów z jednej z tych trzech grup lub przewaga tych o działaniu kwasotwórczym mogą prowadzić do zakwaszenia organizmu. Jeśli dodać do tego godziny spędzone przed telewizorem lub komputerem, brak ruchu na świeżym powietrzu, a także stres towarzyszący nam w ciągu dnia i krótki sen zakwaszenie organizmu to tylko kwestia czasu.

Co to jest wskaźnik PRAL?

Współczynnik PRAL to (Potential Renal Acid Load) to wskaźnik informujący o potencjalnym zagrożeniu nerek kwasami. Wskaźnik ten uwzględnia zawartość minerałów, związków chemicznych, które znajdują się w produkcie oraz zostały użyte w procesie wytwórczym. PRAL jest oznaczony na etykietach symbolem mEq/100g i informuje o działaniu kwasotwórczym lub zasadowym na organizm ludzki. Wszystkie produkty o dodatnim wskaźniki PRAL są kwasotwórcze, zerowym obojętne, ujemnym zasadowe.
Najlepiej skomponowany posiłek powinien mieć wskaźnik od -10 mEq do -60 mEq. Optymalna dieta powinna zawierać produkty zasadowe, obojętne i kwasotwórcze, w praktyce należy zadbać by każdy posiłek, był uzupełniony owocami i warzywami. Jeśli na śniadanie zjadamy jogurt naturalny, należy do niego dodać świeże owoce, kanapkę z wędliną bądź serem urozmaicić ziołami i warzywami np. sałatą, pomidorem itp., do mięsa lub ryby na obiad warto dodać surówkę i ziemniaki. Nie zapominajmy o produktach obojętnych jak oliwa z oliwek czy kefir, które można komponować z większością dań. Początkowe trudności z kontrolowaniem wskaźnika PRAL szybko staną się nieodzownym elementem każdych zakupów, a zbilansowana dieta to więcej energii i lepsze samopoczucie, a także szansa na uniknięcie wielu nieprzyjemnych dolegliwości i chorób.

Jak wykonać test na zakwaszenie organizmu

Test na zakwaszenie organizmu możemy wykonać w warunkach domowych za pomocą papierka lakmusowego. Najlepiej zrobić test w dniu wolnym, gdyż należy zbadać kilka próbek moczu. Zaczynamy od porannego, potem kolejny test przeprowadzamy po śniadaniu, obiedzie i kolacji. Już przy badaniu pierwszej porannej próbki rysujemy wykres, który kończy się po ostatnim oddanym moczu po kolacji. U osoby z prawidłowym PH organizmu, wykres powinien przypominać zygzak, gdyż odczyn moczu zmienia się pod wpływem spożywanych produktów. W przypadku zakwaszenia organizmu wykres będzie linią prostą lub nieznacznie skierowaną w górę.
Jak odkwasić organizm?
Zacznij od zmiany trybu życia, codzienny seans przed telewizorem zamień na aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu
Znajdź czas na zdrowy spokojny sen, nie zarywaj nocy, niewyspany organizm szybciej się zakwasza
Zrezygnuj z używek (nikotyna, alkohol)
Kolorowe napoje gazowane zamień na niegazowaną wodę mineralną bogatą w wapń i magnez. Organizm dorosłego człowieka potrzebuje około 2 litrów wody niegazowanej dziennie, im więcej wypijesz wody, tym lepiej.
Każdy posiłek urozmaicaj owocami i warzywami, najlepiej, jeśli będą stanowić 70% dziennej diety. Jeśli nie jesteś fanem owocowo warzywnej diety, zacznij od niewielkich porcji i stopniowo ją zwiększaj.
Zamiast sztucznych kompozycji przypraw z dodatkiem środków konserwujących, barwników i wzmacniaczy smaku, używaj ziół prawdziwych lub suszonych.