Zdrowe i smaczne zamienniki białego cukru

Małgorzata Karpińska / 2 grudnia 2016

Z pewnością większość z nas spotkała się w sklepach ze słodzikami, które są reklamowane jako forma zdrowego zmiennika białego cukru, jednak nie wszystkie nadają się dla diabetyków lub osób odchudzających się. Spożywanie zbyt dużych ilości cukru może prowadzić do rozwoju próchnicy lub chorób układu krążenia. Bardzo często jest to główny czynnik odpowiedzialny za nadwagę i otyłość. Osoby chcące zmienić swoją dietę mogą zdecydować się na stosowanie słodkich zamienników cukru, które nie wpływają negatywnie na zdrowie. Na rynku wyróżnia się dużą ilość takich produktów.

Zdrowe i smaczne zamienniki białego cukru

Stewia

Stewia to rodzaj naturalnego słodzika. Jest to roślina pochodząca z Ameryki Południowej. W jej liściach i łodygach znajdują się glikozydy stewiolowe odpowiadające za słodkawy posmak. Zaletą stewii jest to, że nie dostarcza ona naszemu organizmowi zbędnych kalorii, a jest aż o 200 do 300 razy słodsza od białego cukru, dlatego jest wykorzystywana do słodzenia deserów i napojów. Tylko jedna łyżeczka sproszkowanej stewii odpowiada szklance cukru. Na półkach sklepowych dostępne są płyny i tabletki ze stewii. Można również stosować świeże lub suszone liście.

Syrop klonowy

Syrop klonowy jest pozyskiwany z pni klonów poprzez odparowanie wody. W produkcie takim nie znajdują się konserwanty, a ponadto czas jego przechowywania może wynosić aż do osiemnastu miesięcy. W syropie klonowym, który jest przysmakiem Kanadyjczyków, znajduje się cukier, wapń, magnez, mangan, potas, polifenole, a także fosfor i witaminy z grupy B. Taki zestaw składników sprawia, że jest to zdrowy zamiennik białego cukru, a ponadto jest mniej kaloryczny. W 100 g syropu znajduje się 270 kcal, jednak ze względu na sporą zawartość sacharozy zaleca się, aby spożywać go okazjonalnie. Jest to produkt niewskazany diabetykom oraz osobom będącym na diecie bezcukrowej. Indeks glikemiczny syropu klonowego wynosi 65, czyli jest zbliżony do cukru, którego IG wynosi 70.

Ksylitol

Ksylitol to forma cukru wytwarzanego z kory brzozy. Jego zaletą jest mniejsza o 40% zawartość kalorii niż w przypadku zwykłego cukru. Jest to produkt doskonały dla diabetyków, gdyż jego indeks glikemiczny wynosi jedynie 8, w związku z czym nie powoduje wystąpienia nagłych wyrzutów insuliny do krwiobiegu. Ksylitol jest podobnie słodki jak cukier, w związku z czum można nim słodzić herbatę, kawę, dodawać do wypieków i przetworów z owoców. Jest to produkt, którego właściwości przeciwdziałają zakrążeniu organizmu, wpływają pozytywnie na mikroflorę jelitową, a także działają bakteriobójczo. Ksylitol poprawia również przyswajanie wapnia i magnezu, co przekłada się pozytywnie na mineralizacji kości i zapobieganie rozwojowi osteoporozy.

Syrop daktylowy

Daktyle charakteryzują się swoją słodyczą, ale zawierają w sobie również wiele wartościowych składników odżywczych. Jedząc je, dostarczamy organizmowi witaminy z grupy B, karoteny, żelazo, witaminę E, fosfor, a także wapń. Na rynku dostępne są syropy daktylowe, które zawierają takie sam składniki jak suszona postać owocu. Syrop daktylowy może być wykorzystywany do wypieków, słodzenia kawy, ciast, a także polewania naleśników. Ze względu na wysoką kaloryczność wynoszącą ok. 270 kcal należy spożywać go okazjonalnie. IG syropu daktylowego waha się od 35 do 60 w zależności od sposobu jego przygotowania.

Erytrol

Erytrol i ksylitol należą do jednej grupy związków chemicznych. Erytrol jest zamiennikiem cukru, który występuje w niektórych owocach, a także pyłkach kwiatowych, jednak zazwyczaj pochodzi z procesu fermentacji glicerolu podczas, której wykorzystuje się odpowiednie szczepy drożdży. Erytrol wygląda podobnie jak cukier, ale jest mniej słodki. Jest to doskonały zamiennik cukru dla diabetyków i osób stosujących dietę bezcukrową. Indeks glikemiczny erytrolu wynosi 0. Nie podnosi on poziomu glukozy, a ponadto jest niskokaloryczny, gdyż w 100g erytrolu występuje tylko 20kcal.

Melasa

Melasa to ciemnobrązowy syrop zawierający 40-50% sacharozy. Zazwyczaj w sklepach można dostać melasę trzcinową i buraczaną. Ten rodzaj słodzika jest produktem ubocznym pozyskiwanym podczas produkcji cukru. Ze względu na fakt, że jest to odpad powstający podczas oczyszczania cukru, zawiera w sobie składniki, które cukier utracił podczas procesu rafinacji. Do takich składników zalicza się potas, witaminy z grupy B, fosfor, chrom, wapń, żelazo, cyk, a także miedź. Melasa jest polecana osobom borykającym się z problemem podwyższonego złego cholesterolu we krwi oraz z niedoborem żelaza. Właściwości melasy wpływają korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego, a także podnoszą odporność.

Miód

Kaloryczność miodu jest zbliżona do cukru białego. Głównym składnikiem miodu jest fruktoza i glukoza. Indeks glikemiczny wynosi od 50 do 87, w zależności od rodzaju miodu im większa zawartość fruktozy posiada miód, tym będzie miał niższy indeks glikemiczny. W miodzie znajduje się wiele wartościowych składników odżywczych np. kwasy organiczne, witaminy z grupy B, pyłki kwiatowe, białka, a także garbniki. Dzięki temu jest to produkt  wykazujący właściwości prozdrowotne. Spożywanie miodu doskonale łagodzi kaszel, objawy astmy i katar sienny. Dodatkowo miód działa bakteriobójczo i grzybobójczo.