Zdrowe przekąski w miejsce słodyczy

Anna Serwatkiewicz / 12 lipca 2016

Często, kiedy  odczuwamy głód sięgamy po opakowanie ciastek, chipsów, batonika lub czekoladę. Chwilowo zaspakajają potrzebę jedzenia, jednak zazwyczaj ich wartość kaloryczna przekracza rzeczywiste zapotrzebowanie organizmu na pokarm w danym momencie. Dodatkowo, gotowe produkty spożywcze zakupione w sklepie (zwłaszcza słodycze i solone przekąski) niejednokrotnie zawierają duże ilości cukru, konserwantów i związków chemicznych gwarantujących ich długotrwałą przydatność. Nie sprzyjają one zatem utrzymywaniu zdrowej diety. Przed następnym sięgnięciem po tego typu przekąskę warto zatem zwrócić uwagę na opakowanie produktu, jego skład i datę przydatności. Warto wówczas w miejsce słodyczy spróbować posilić się zdrową przekąską.

Zdrowe przekąski w miejsce słodyczy

Chrupiące przekąski

Kanapki z chrupkiego pieczywa pełnoziarnistego z obkładem z pomidora, ogórka, sałaty i papryki oraz chudych wędlin nie tylko wyglądają apetycznie, ale pomogą utrzymać zdrową, urozmaiconą dietę. Zawarty w chlebkach pełnoziarnistych błonnik pozytywnie wpływa na pracę jelit, a świeże warzywa i chude wędliny pomogą w uzupełnieniu dziennej dawki witamin, białka i soli mineralnych.

Jeśli najdzie nas ochota na niezdrowe przekąski warto zaopatrzyć się  w kukurydzę i przygotować zdrowy popcorn. Należy zaopatrzyć się w maszynę do przyrządzania popcornu bez tłuszczu, która pozwoli cieszyć się smakiem ulubionej przekąski bez niepotrzebnego obarczania jej tłuszczem. Szklanka tak przygotowanego przysmaku zawiera zaledwie 31kcal, czyli trzecią część tego, ile dostarczamy organizmowi wraz z tradycyjną prażoną kukurydzą.  Popcorn jest bogaty w błonnik pokarmowy, dzięki czemu korzystnie wpływa na perystaltykę układu pokarmowego. Jest też wspaniałym źródłem antyoksydantów chroniących przed wolnymi rodnikami przyspieszającymi starzenie się organizmu. Jest bogaty w żelazo, fosfor, cynk, selen, magnez i wapnń, a także witamin z grupy B.

Inną formą chrupiących przekąsek są nasiona (dynia, słonecznik) i orzechy. Warto przed oglądaniem ulubionego serialu czy na spotkanie z przyjaciółmi i wspólny film zaopatrzyć się w miseczki z ulubionym zestawem tych smakołyków, dobierając je według własnego uznania. Wiadomo, że są to przekąski dość bogate w tłuszcze i białko, przez co również ich kaloryczność nie należy do najniższych. Jednak warto pamiętać, że są to zdrowe kalorie, których organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Spożywanie nasion i orzechów wpływa bowiem pozytywnie  na skórę dzięki zawartości witaminy E, przyspiesza regenerację naskórka, usprawnia pracę mózgu i układu nerwowego, a zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają korzystnie na układ krążenia, regulując pracę serca, poziom cholesterolu i cukru we krwi, a także jej ciśnienie. Błonnik występujący w orzechach pozwala na usprawnienie pracy układu pokarmowego, a zawartość zeaksantyny przeciwdziała chorobom oczu.

Świeże owoce i warzywa

Powszechnie wiadomo, ze owoce i warzywa stanowią doskonałe źródło łatwo przyswajalnych witamin, minerałów i cukrów. Posiadają duże ilości błonnika, przyspieszając trawienie. Zawarte w nich antyoksydanty i soki usprawniają procesy oczyszczania organizmu i odbudowy komórek, zapobiegają też nowotworom. Warto zamiast standardowych niezdrowych przekąsek zacząć w ich miejsce przyzwyczajać siebie i najbliższych do zdrowszej ich postaci, wykorzystując m.in. pomysły zamieszczane a stronach kulinarnych w mediach społecznościowych. Stanowią one kopalnię zdrowych przepisów z nowymi, ciekawymi sposobami wykorzystania warzyw i owoców, na które sami byśmy pewnie nie wpadli. Warto pokusić się np. o przygotowanie sosów na bazie jogurtu naturalnego i ziół lub popularnego ostatnio hummusu i podanie do nich pociętych w słupki marchewek, ogórków, papryki i łodyg selera naciowego. Przygotowanie ich nie zajmie dużo czasu, a z pewnością przypadnie do gustu zarówno gościom, jak i domownikom.

Warto także wyrobić sobie nawyk zabierania ze sobą do pracy czy w podróż oprócz drugiego śniadania również pudełka zawierającego owoce i warzywa (np. jabłko, banan, pokrojona marchewka, kilka różyczek kalafiora). Można je szybko przygotować dzień wcześniej, a gdy następnego dnia niespodziewanie poczujemy się głodni okaże się ono doskonałą pomocą i smaczną przekąską.

Zdrowsze zamienniki

Sztuka zdrowego stylu życia polega na dokonywaniu zdrowych wyborów. Jeśli nie możemy powstrzymać ochoty na niezdrową przekąskę, warto mieć pod ręką kilka zamienników, które pozwolą zaspokoić głód. Zamiast czekolady mlecznej można w związku z tym zjeść bogatą w magnez i pirazynę gorzką czekoladę. Wpływa ona korzystnie na pracę naszego mózgu, dodaje energii i usprawnia myślenie. Ponadto zawarte w niej flawonoidy posiadają dobroczynny wpływ na układ krążenia, przeciwdziałając miażdżycy i zakrzepom. Polifenole występujące w gorzkiej czekoladzie przeciwdziałają zawałom i wpływają na obniżanie ciśnienia krwi, a alkaloid teobrominy stymuluje pracę nerek i ich oczyszczanie. Należy jednak pamiętać, by zachować zdrowy rozsądek w spożyciu czekolady. Kilka kostek dziennie zdecydowanie wystarczy by skorzystać z jej dobroczynnych właściwości.

Innym przykładem zastąpienia niezdrowej przekąski zdrowszym zamiennikiem są batoniki zbożowe (najlepiej domowego wypieku) spożywane w miejsce nasyconych cukrem batonów. Własnoręcznie upieczone ciastka zbożowe lub batoniki z płatkami owsianymi, nasionami, miodem i orzechami posiadają wszystkie właściwości chrupiących przekąsek wymienionych powyżej. Dodatkowo mogą być doskonałym dodatkiem do deserów czy owoców. Pozwalają także zaspokoić głód w wartościowy sposób i często na dłużej.